صادرات کالا به وسیله‌ی هواپیما و کشتی

فهرستی از جذاب‌ترین محصولات برای صادرات به کشورهای خارجی-قسمت دوم

در قسمت اول جذاب‌ترین محصولات صادراتی، فاکتورهای لازم برای انتخاب بهترین کالای صادراتی را بررسی کردیم. همچنین چای، زعفران و خرما را به عنوان محصولات کشاورزی و کالاهای مناسب و پرسود برای صادرات به کشورهای خارجی معرفی کردیم.

در این قسمت به ادامه‌ی متن می‌پردازیم و کالاهای صادراتی مهم دیگر را به شما معرفی می‌کنیم.

لیست بهترین کالاهای صادراتی ایران

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین و پرسودترین کالاهای کشاورزی هستند. شما با تحقیق و مطالعه‌ی بازار، در نظر گرفتن نیاز کشورهای همسایه و حتی اروپایی و پیش‌بینی ظرفیت تولید می‌توان تجارت خوبی از این راه داشت و به درآمدزایی ارزی رسید.

با ما همراه باشید تا در ادامه دیگر محصولات صادراتی مهم ایران را نام ببریم و آن‌ها را بررسی کنیم.

زرشک

زرشک یکی از محصولات جذاب و محبوب در بازارهای بین‌المللی است. زرشک به عنوان یکی از بهترین کالاهای صادراتی محسوب می‌شود. از این خوراکی ترش و خوش‌رنگ علاوه بر یک افزودنی تزئینی، برای تولید مربای زرشک یا نوشیدنی نیز استفاده می‌شود.

جالب است بدانید که آمریکا بیش‌ترین واردات زرشک را در دنیا دارد.

به دلیل این‌که زرشک یکی از خوراکی‌های پرمصرف محسوب می‌شود، در بازار هدف شرایط خوبی برای صادرات دارد. البته برخی کشورهای آسیایی مانند چین و اندونزی و اروپایی مانند آلمان و انگلیس پس از آمریکا، بین خریداران این محصول ارزشمند قرار می‌گیرند.

وجود آب و هوا و زمین‌های کشاورزی مناسب به عنوان مزایای رقابتی هستند. با بهره‌مندی از این موهبت، بازارهای جهانی پرمنفعتی برای صادرات این کالا پیدا خواهند شد. رقبای ایران در این زمینه اغلب نه تنها واردکننده، بلکه صادر کننده نیز هستند.

برخی کشورها ابتدا این محصول را از کشورهایی مانند ایران می‌خرند. سپس با بسته‌بندی شیک و خاص به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. بنابراین با توجه به این نکات و شناخت رقبا به آسانی از فرصت‌های ایجادشده در صادرات این کالای خاص، بیش‌ترین سود را کسب کنید.

خشکبار

بهترین کالای صادراتی که اصلی‌ترین مقصد آن کشورهای اروپایی و خاور دور است؛ انواع خشکبار است. دسته‌های متنوع این محصول خوشمزه مانند کشمش، انجیر، انواع مغزها و انواع میوه‌های خشک، پتانسیل خوبی جهت صادرات به کل دنیا دارند.

البته مغزهای گردو، فندق، بادام و پسته در صدر این گروه قرار می‌گیرند. زیرا نگهداری و حمل و نقل آن ها آسان‌تر از سایر خشکبار است. یکی از دلایل صادرات میوه‌های خشک، وجود انواع باغات میوه در کشور است که به عنوان منابع عظیم کشاورزی محسوب می‌شوند.

به طوری که طبیعت چهار فصل ایران کاشت و برداشت میوه‌های متنوع هر فصل را امکان‌پذیر کرده است. بنابراین صادرات میوه‌ها به صورت طبیعی یا خشک علاوه بر اشتغال‌زایی، باعث درآمدزایی ارزی در کشور نیز خواهد شد.

پسته؛ محصول مهم ایران

پسته با بهترین کیفیت تنها در بخش‌های کمی از ایران تولید می‌شود. پسته به عنوان پرسودترین کالای صادراتی شناخته می‌شود. البته محدودیت‌هایی مانند ذخایر آبی و تغییر شرایط آب و هوایی گاهی سطح زیر کشت را کاهش می‌دهد؛ اما ایران بین کشورهای تولیدکننده پسته رتبه دوم را دارد که این امتیاز یک مزیت رقابتی این کالای صادراتی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین ارقام پسته صادراتی فندقی، احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و پسته بادامی هستند.

در این رابطه باید بدانید که کشورهای اروپایی پسته‌های مرغوب و بهترین انواع آن را تهیه می‌کنند. بنابراین تاجران علاوه بر توجه به این نکته، باید اهداف صادراتی خود را بر مبنای تناسب با نیاز مشتریان پایه‌گذاری کنند.

استانداردهای غذایی و تائیدیه‌های بهداشتی و سلامتی ویژگی‌هایی هستند که کشورهایی مانند آلمان در واردات اقلام خوراکی نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهند. همچنین حمل و نقل و نوع بسته‌بندی در انتخاب پسته به عنوان بهترین کالای صادراتی باید در نظر گرفته شوند.

کاسه‌هایی از انواع خشکبار مانند پسته، گردو و بادام

فندق؛ فرصت صادراتی جدید

از دیگر خشکبار پرطرفدار در سراسر جهان فندق است. تولید متمرکز و انبوه فندق، پرورش تخصصی و نگهداری مناسب پس از برداشت، از عوامل موثر در صادرات این دانه مغزی به شمار می‌روند.

در این رابطه جالب است بدانید که “ایران رتبه هجدهم را در صادرات این محصول در جهان دارد.”. همچنین بین کشورهای آسیایی، چین و هنگ کنگ واردکنندگان اصلی فندق هستند.

البته ایتالیا و آلمان در قاره اروپا و کانادا در قاره آمریکا، از دیگر کشورهای اصلی در زمینه‌ی واردات این محصول محبوب به شمار می‌روند. به طوری که در افغانستان و لبنان بازار صادرات فندق به مرز اشباع رسیده است. بنابراین در این کشورها سود بسیاری از صادرات کسب نمی‌شود.

همچنین کشورهای عراق، چین و ایتالیا به دلیل ظرفیت بازار و روابط آسان تجاری بیش‌ترین ظرفیت و پتانسیل صادرات را دارند. توجه به این نکته و استفاده از شیوه‌های نوین عرضه به عنوان مزایای رقابت در این زمینه هستند که تاجران باید به آن توجه کنند.

صنایع دستی

ایران به دلیل تمدن و فرهنگ غنی و تنوع در آداب و رسوم مردم، صنایع دستی بسیاری با قابلیت تبدیل به بهترین کالای صادراتی را دارد. یکی از ویژگی‌های صنایع دستی ایران خاصیت انحصار آن‌ها است.

به طوری که فرش، مهم ترین کالاهای صادراتی ایران، از دیرباز بین کشورهای بین‌المللی محبوبیت بسیاری دارد. انواع دیگر محصولات این بخش نیز شامل ظروف میناکاری، سفال‌گری، حصیربافی، نمدمالی، کیف و کفش سنتی است.

فرش و گلیم

در بازارهای جهانی فرش، قالیچه، گلیم و جاجیم را به عنوان دست‌بافت‌های ایران می‌شناسند. در این رابطه باید بدانید که بازار فرش به دلیل رقبای زیاد کمی اشباع شده است. البته با نوآوری و خلاقیت همچنان فرصت‌های مناسبی در بخش صادرات این صنایع دستی وجود دارد.

جالب است بدانید که “ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه صادرات گلیم محسوب می‌شود.”. زیرا نوع نقش و بافت این نوع صنایع دستی توجه طرفداران خارجی بسیاری را جلب می‌کند. به طوری که امروزه گلیم را جزء بهترین کالای صادراتی در نظر می‌گیرند.

البته با توجه به دیدگاه کشورهای مختلف بهتر است در تولید این کالا از  تلفیق سنت و مدرنیته کمک گرفت. به عنوان مثال سلیقه مردم ایتالیا در انتخاب گلیم، با مردم انگلستان متفاوت است. به این ترتیب فرصت عرضه در بازارهای جهانی مدرن را به دست می‌آورید. از طرف دیگر قدمت و اعتبار این صنعت، مزیت رقابت در تجارت جهانی است.

مهم‌ترین کالاهای صادرات ایران مانند فرش، گلیم و قالیچه ایرانی

کیف و کفش

صادرات چرم اغلب از ایران به صورت خام یا سالامبور انجام می‌شود. همچنین قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با چرم دباغی شده دارد. با این حال، کمیابی برخی از انواع چرم‌ مانند کروکدیل و شتر مرغ بازار بسیار خوب و سودآوری را در سطح بین‌الملل ایجاد می‌کند و آن را در لیست بهترین کالاهای صادراتی قرار می‌دهد.

بهتر است بدانید که ایران ظرفیت فراوانی در تولید چرم با کیفیت‌ را دارد. همچنین از دیگر مزایای رقابتی این کالا باید به قوانین صادراتی آسان و عدم وجود محدودیت‌های گمرکی اشاره کنیم.

کیف و کفش چرم یکی از بهترین کالاهای صادراتی این دسته هستند که با خود درآمدزایی ارزی و اشتغال‌زایی را به همراه می‌آورند. به طوری که با استفاده از طرح‌ها و شیوه‌های تولید مدرن اعتبار و کنارزدن رقیبان را به همراه خواهند داشت.

کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه، اهداف تجاری خوبی برای صادرات این محصولات به شمار می‌روند. علاوه بر این آلمان، روسیه، دانمارک و سوئد از مقاصد اروپایی و خریداران کالاهای چرمی مانند کیف و کفش با کیفیت محسوب می‌شوند.

البته کیف‌هایی که با استفاده از جاجیم و ترمه یا دیگر پارچه‌های ایرانی تهیه می‌شوند؛ محبوبیت بسیاری بین کشورهای اروپایی دارد. گیوه نیز از دیرباز اعتبار و جایگاهی مناسب را به عنوان صنایع دستی ایرانی در جهان داشته و یکی از بهترین محصولات در لیست کالاهای صادراتی است.

بنابراین تنها با کمی تغییرات مدرن با توجه به سلیقه مصرف‌کنندگان، این محصولات سنتی ایرانی بازارهای هدف مناسب و سودآوری را در سطح بین‌المللی خواهند داشت.

گوشت دام و احشاء آن

آیا گوشت و احشاء دام می‌تواند در لیست بهترین کالاهای صادراتی ایران قرار گیرند؟

در این رابطه باید بدانید که ایران به دلیل پتانسیل‌های بسیار در پرورش دام قابلیت قرارگیری بین کشورهای صادرکننده گوشت را دارد.

کشورهای مقصد گوشت و دیگر محصولات آن اروپا، آسیای میانه و حوزه خلج فارس هستند. البته پذیرش مواد گوشتی در این کشورها منوط به اخذ گواهی معتبر دامپزشکی است. بنابراین تنها با رعایت نکاتی بهداشتی سود خوبی از صادرات این محصول به دست می‌آورید.

همچنین باید بدانید که شهرهای شمال غربی ایران امکانات و شرایط خوبی را جهت پرورش و نگهداری دام دارند که امتیاز رقابتی محسوب می‌شود. ضمن اینکه فاصله کم این شهرها با کشورهای همسایه در کاهش هزینه‌های حمل و نقل موثر خواهد بود.

پوست دام

جالب است بدانید که پوست دام امروزه به عنوان یکی از بهترین کالاهای صادراتی شناخته می‌شود. انواع چرم سبک و سنگین به صورت پوست خام یا سالامبور و برتبلو به شکورهای دیگر صادر می‌شود. در این رابطه پوست دام یکی از اقلام صادراتی سودآور و بی‌دردسر است.

علاوه بر درآمدزایی ارزی، اشتغال‌زایی نیز در سایه صادرات این محصول ممکن می‌شود. ۹۰ درصد از تولیدات سالامبور ایران قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارند. جالب است بدانید که سالامبور تولیدشده در ایران از بهترین انواع آن در دنیا محسوب می‌شود.

بنابراین مزایای یادشده موجب برتری تولیدکنندگان ایرانی بین فعالان خارجی می‌شود. چنان که بیشتر تولید پوست خام متعلق به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان و همدان است. همچنین برخی از کشورهای مقصد و خریدار سالامبور چین، ترکیه، پاکستان، هند، مراکش، اسپانیا و ایتالیا هستند.

مردی در حال برش چرم و پوست

لوازم خانگی و آشپزخانه

لوازم خانگی ایرانی در حال حاضر به کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل جلوگیری از واردات لوازم خارجی، فرصت مناسبی به منظور فعالیت‌های تجاری در این زمینه ایجاد شده است.

بنابراین تولیدکنندگان داخلی با افزایش کیفیت و دانش فنی لوازم خانگی و آشپزخانه، اعتبار بیشتری را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی کسب می‌کنند. طراحی متفاوت این لوازم نوعی تبلیغ در بازار هدف محسوب می‌شود. به طوری که این نکته در نهایت به برندسازی و دستیابی به پرسودترین کالای صادراتی منجر خواهد شد.

همچنین باید بدانید که صادرات برخی از لوازم برقی ایرانی از سال گذشته به کشورهایی مانند روسیه و لهستان آغاز شده است. زودپر، ظروف و دستگاه‌های آبمیوه‌گیر‌ی برخی از بهترین کالای صادراتی آشپزخانه هستند که در ادامه به طور مختصر توضیحاتی در رابطه با آن‌ها ارائه می‌شود.

زودپز

زودپز با حجم و استانداردهای مختلفی تولید و عرضه می‌شود. ایمنی این لوازم خانگی از نکاتی است که در صادرات آن باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند کیفیت در ساخت و قیمت نهایی مناسب جهت فروش، از مزایای صادرات این کالا محسوب می‌شود.

به دلیل این‌که هزینه‌های مربوط به حمل و نقل اغلب باعث کاهش سود نهایی تاجران شده و این مورد به یکی از دغدغه‌های آن‌ها تبدیل شده است. دسترسی آسان به کشورهای خاورمیانه به دلیل موقعیت ایران امتیازی است که هزینه‌های مربوط به بخش حمل و نقل و بسیاری از دشواری‌های این حوزه را به حداقل می‌رساند.

کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق خریداران این محصول ایرانی هستند. البته برخی کالاهای آشپزخانه بی‌کیفیت و تقلبی در استان‌های مرزی توسط افرادی سودجو با نام اجناس ایرانی به فروش می‌رسند.

به طوری‌که مسافران کشورهای همسایه که خریداران این اقلام هستند، اغلب فریب قیمت پایین این محصولات را می‌خورند. این موضوع باعث تخریب بازار اصلی و نام‌های تجاری معتبر شده است. در حالی که زودپز تولیدی در شرکت‌های معتبر داخلی پتانسیل خوبی در رقابت با دیگر تولیدکنندگان خارجی به عنوان بهترین کالای صادراتی در منطقه خاورمیانه دارد.

باتوجه به نکاتی که گفته شد؛ این کالای داخلی امتیاز و کیفیت لازم جهت رقابت با محصولات مشابه منطقه خاورمیانه را دارد. همچنین صادرات زودپز سودآوری خوبی برای تاجران خواهد داشت. بنابراین تنها با تغییرات اندکی در ظاهر و بسته‌بندی متناسب با سلیقه، امروزه جایگاه خود را بین بازارهای دیگری آسیایی به دست می‌آورد.

ظروف مسی، نچسب و پلاستیکی

ظروف با جنس‌های مختلف نیز در لیست کالاهای صادراتی به کشورهای دیگر قرار می‌گیرند. البته ظروف پلاستیکی ایران به دلیل کیفیت مواد اولیه و جا به جایی آسان، صادراتی پرسودتر را به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان داشته است.

علاوه بر این، ظروف چینی با کیفیت و قیمت مناسب، بهترین کالا برای صادرات به کشورهای همسایه و غیر همسایه محسوب می شود. از جمله برخی از این کشورهای واردکننده این کالا باید به عراق، گرجستان، ترکیه، عمان، ارمنستان، آذربایجان و روسیه اشاره شود.

ظروف نچسب فلزی از دیگر محصولات ایرانی هستند که بیشتر مواقع به کشور عراق صادر می‌شود. زیرا این محصول از لحاظ کیفیت با برندهای خارجی برابری می‌کند. البته تولیدکنندگان معتبر داخلی با مواد اولیه مرغوب و دانش فنی قابلیت در دست‌گیری بازار کشورهای همسایه را دارند.

فروش ظرف‌های مسی بعد از طلا ارزش و سود بسیاری را به همراه دارد. این ظروف علاوه بر کاربرد اصلی، نوعی صنایع دستی محسوب می‌شوند که در کشورهای مختلف دنیا از جمله موارد زیر بازار خوبی را ایجاد کرده‌اند:

  • کشورهای آسیایی: حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر، چین وغیره؛
  • کشورهای اروپایی: اتریش، ترکیه، انگلستان، اسپانیا وغیره.


در این رابطه باید بدانید که منابع عظیم مس موجود در ایران و قدمت شیوه‌های ساخت این ظروف باعث کاهش قیمت‌ تولیدی آن می‌شود. به طوری که این مزایا راه تجارت این کالا را هموارتر می‌کند. موقعیت جغرافیایی ایران در بخش حمل و نقل نیز امتیاز خوبی را در اختیار صادرکنندگان ظروف مسی قرار خواهد داد.

بنابراین افزایش کیفیت در تولید، مانند بهره‌مندی از ماشین آلات روز و پیشرفته، طراحی متناسب با سلیقه بازارهای جهانی و بسته‌بندی‌های مناسب، رقابت با تولیدکنندگان خارجی را در زمینه ظروف چینی، پلاستیکی و فلزی امکان‌پذیر می‌کنند.

آبمیوه گیری

بیشتر صادرات لوازم برقی به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان صورت می‌گیرد. به طوری که تقاضای عرضه آبمیوه گیر‌ی در این کشورها بسیار بالا رفته و بازار هدف خوبی را به منظور حضور فعالان فراهم کرده است. در حقیقت لوازم برقی به پرسودترین کالای صادراتی در کشورهای همسایه تبدیل شده‌اند.

تولید و ساخت آبمیوه گیر‌ی با استفاده از شیوه‌های پیشرفته، فضای صادراتی قابل توجهی را بین خریداران خارجی ایجاد کرده است. همچنین نبود برند رقباتی در بخش خاور میانه و همسایگان ایران یکی از مزیت‌های مهم این کالا محسوب می‌شود.

حمل و نقل کم هزینه به دلیل فاصله کم با کشورهای یادشده نیز از امتیازات دیگر صادرات لوازم برقی مانند آبمیوه گیر‌ی به شمار می‌رود. بنابراین تجارت خارجی با همسایگان علاوه بر ارزآوری مطمئن، به اشتغال‌زایی داخلی نیز بسیار کمک می‌کند.

کلام آخر

در فعالیت‌های اقتصادی عواملی مانند شناسایی بازار هدف، تغییر محصولات با توجه به تغییرات روز و تاثیر روابط سیاسی و فرهنگی نقش قابل ملاحظه‌ای در انتخاب بهترین کالای صادراتی دارند. همچنین تناسب محصولات با توجه به نیاز و تقاضای خریداران به افزایش سود و درآمد تجارت‌های خارجی بسیار کمک می‌کند.

در این رابطه باید بدانید که نوع جغرافیا و موقعیت ایران فرصت بسیار خوبی را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی فراهم کرده است. به طوری که محصولات کشاورزی و دامی، صنایع دستی و لوازم خانگی در لیست کالاهای صادراتی قرار دارند.

زعفران، خرما، پسته و چای بخشی از تولیدات کشاورزی و از بهترین کالاها برای صادرات هستند. در این بین دست بافت‌های ایرانی از دیرباز جایگاه خود را در سراسر جهان به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای صادراتی ایران حفظ کرده‌اند.

علاوه بر این، بازارهای خوبی برای محصولاتی مانند پوست و گوشت دام‌ها و لوازم برقی در کشورهای همسایه ایجاد کرده‌اند که سود، اشتغال‌زایی و درآمدزایی ارزی را به همراه دارند.

در انتها، از شما دعوت می‌کنیم برای دریافت مقاله‌ها، ویدیوها و پادکست‌های ما در حوزه‌ی کسب درآمد دلاری و نقدکردن این درآمد، همین حالا ایمیل خود را در پایین این متن وارد کنید. هم‌چنین، درصورت هرگونه پرسش و ابهامی در بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره کسب درآمد دلاری به دست بیاورید، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

پست های مرتبط