مترجم ذورکار درحال صحبت و ترجمه ازطریق موبایل خود

چطور در سایت ترجمه‌ی پروز عضو شویم و پروژه دریافت کنیم؟

این روزها کسب درآمد از خانه و کار کردن ازطریق دورکاری توجه بسیاری را به خودش جلب کرده است‌. شرایط قرنطینه و خانه‌نشین شدنِ افرادِ شاغل‌، بسیاری را به فکر یافتن راهی برای کسب درآمد از اینترنت و فضای مجازی انداخته است‌.

فریلنسینگ یا همان دورکاری به زبان ساده متشکل از کارها و فعالیت‌هایی است که شما می‌توانید از درون خانه و راه دور انجام دهید و در قبال آن‌ها درآمد کسب کنید‌.

افراد با تخصص‌های مختلفی می‌توانند از طریق فریلنسینگ کسب درآمد داشته باشند‌. این تخصص‌ها و مهارت‌ها شامل مواردی مثل طراحی وبسایت‌، تولید محتوا و سئو‌، گرافیک‌، طراحی‌، خدماتِ برنامه‌نویسی و غیره است. اگر شما هیچ‌کدام از مهارت‌های بالا را ندارید باز هم جای نگرانی نیست‌. با صرف زمان‌، می‌توانید آن‌ها را بیاموزید‌.

امّا اگر به دنبال راهی زودبازده‌تر هستید با ما همراه باشید‌. یکی از کارها و مهارت‌هایی که برای آن تقاضای زیادی در سایت‌های فریلنسینگ وجود دارد ترجمه است‌. بله ترجمه!

خیلی از شما حتماً به کلاس‌های زبان انگلیسی رفته‌اید و با این زبانِ جهانی آشنایی دارید‌. بعضی‌ها تسلط بیشتری دارند و بعضی‌ها حتی به زبان‌های دیگری مانند عربی‌، روسی‌، اسپانیایی‌، آلمانی‌، فرانسوی و … مسلط هستند‌.

شما با داشتن دانشِ زبان خارجی می‌توانید در فضای آنلاین به عنوان مترجم‌، یا به عبارت بهتر مترجمِ دورکار‌، استخدام شوید و درآمد خوبی کسب کنید.

سایت‌های متعددی در داخل و خارج کشور وجود دارند که در آن‌ها پروژه‌های بسیاری‌، از جمله پروژه‌های فریلنسری بارگذاری می‌شود‌. اما در این بین‌، سایت‌هایی هستند که به طور تخصصی بر روی ترجمه و استخدام مترجمِ دورکار متمرکزند‌.

سایتِ ترجمه‌ی پروز (proz.com) بزرگ‌ترین و معروف‌ترین سایتِ ترجمه‌ی فریلنسریِ خارجی است که می‌توانید از طریق فعالیت به عنوان فریلنسر‌، در این وبسایت درآمد دلاری بدست بیاورید‌. گفتنی است که بیش از یک میلیون مترجم از سراسرِ کشورهای جهان در این سایت مشغول به کار هستند‌.

مواردی که در این مقاله می‌خوانید:

ساز و کارِ سایت ترجمه‌ی پروز و معرفی آن

همانطور که گفتیم سایت پروز بزرگ‌ترین سایت ترجمه‌ی فریلنسری در دنیاست‌. سال تأسیس سایت پروز به 1999 میلادی بازمی‌گردد‌. گفتنی است که مؤسس این وبسایت‌، خودش نیز یک مترجم بوده است‌. در حال حاضر یک تیم 27 نفره از متخصصان مختلف سایتِ پروز را مدیریت و اداره می‌کنند و دفاتر آن‌ها در کشورهای ایالات متحده‌، اوکراین و آرژانتین واقع است‌.

همانند بسیاری دیگر از سایت‌های فریلنسینگ ایرانی و خارجی‌، اصلی‌ترین کارِ سایت پروز ایجاد بستر و فضایی است که در آن کارفرما و فریلنسر بتوانند آسان‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند‌.

در سایت پروز شما هم می‌توانید به عنوان کارفرما فعالیت داشته باشید و هم به عنوان مترجم‌.

در این مقاله‌، چون بحث ما در مورد کسب درآمد از طریق استخدام به عنوان مترجم دورکاری می‌باشد‌، تنها بر روی خدماتِ مربوط به فریلنسرهایِ سایت پروز تمرکز کرده‌ایم‌.

شما در این وبسایت می‌توانید یک پروفایل حرفه‌ای برای خودتان بسازید‌، زبان‌هایی را که به آن مسلط هستید انتخاب کرده و همچنین موضوعات و حوزه‌های تخصصی را که در ترجمه‌ی آن‌ها تبحر دارید، تعیین کنید‌.

به این ترتیب‌، می‌توانید از میانِ انبوه پروژه‌هایی که در سایت پروز بارگذاری می‌شوند، پروژه‌های مرتبط با زبان و حوزه یا رشته‌ی تخصصی‌تان را راحت‌تر پیدا کنید‌.

سؤالی که در اینجا پیش می‌آید، اینست که آیا عضویت در سایت خارجی پروز برای کاربر ایرانی امکان‌پذیر است؟

پاسخ این پرسش «بله» است! آن هم یک بله‌ی بی اما و اگر. از آن‌جایی‌که عضویت و فعالیت در اغلب سایت‌های خارجی برای ایرانی‌ها همیشه با مشکل و پیچیدگی همراه است، شاید این نگرانی درمورد سایت پروز هم برای شما وجود داشته باشد. اما باید بگوییم سایت پروز به‌خاطر سازوکار ویژه‌ای که دارد، شما را با محدودیت بزرگی روبه‌رو نمی‌کند. شما با انتخاب نام کشور ایران و زبان فارسی می‌توانید در این سایت عضو شوید و پروژه‌ی ترجمه و ویرایش دریافت کنید.

نحوه‌ی ثبت نام و عضویت در سایت

قبل از اینکه به سراغ مراحل ثبت نام در سایت پروز برویم لازم است بگوییم که ثبت نام در این سایت رایگان بوده و هزینه‌ای برای شما ندارد‌. همچنین برای ثبت نام اولیه نیازی به وارد کردنِ اطلاعاتِ پرداخت نیست‌. ولی برای اینکه پروفایل حرفه‌ای‌تری داشته باشید و شانس‌تان برای گرفتن پروژه بیشتر باشد بعداً نیاز به پرداخت حق عضویت و وارد کردنِ اطلاعات حساب (‌مثل حسابِ پی‌پال‌) خواهید داشت‌، که البته در ادامه به این موضوع نیز خواهیم پرداخت‌.

خب برویم سراغ مراحل قدم به قدمِ ثبت نام در سایت ترجمه‌ی پروز‌:

ابتدا به سایت پروز به نشانیِ proz.com بروید‌. صفحه‌ی اصلیِ وبسایت به شکل زیر خواهد بود‌. روی قسمتِ مربوط به ثبت نام کلیک کنید‌.

تصویر صفحه اول سایت proz برای نمایش دکمه ثبت نام در سایت

پس از اینکه روی گزینه‌ی ثبت نام (‌Register‌) کلیک کردید با صفحه‌‌ی دیگری مواجه می‌شوید‌.

صفحه را به پایین بکشید‌. در وسطِ صفحه سه حالتِ مختلف ثبت نام یا عضویت در سایت را به همراه شرایطِ هر کدام از آن‌ها می‌بینید‌.

اسکرین شات مراحل ثبت نام در سایت فریلنسری پروز دات کام

در ادامه‌، روی قسمت مشخص‌شده در تصویر بالا کلیک نمایید‌.

توجه داشته باشید که پیش از اینکه بتوانید در سایت عضو شوید و با پرداختِ حق عضویت‌، از مزایا و امکاناتِ سایت برخوردار گردید ابتدا لازم است که ثبت نام رایگان را انجام دهید‌ تا نامِ کاربری و رمزِ عبور به شما داده شود‌.

در مراحل بعدی‌، برای پرداخت حق عضویت نیاز به یک حساب پی‌پال یا ویزاکارت خواهید داشت‌. اگر شما حساب پی‌پال ندارید و می‌خواهید درباره‌ی نحوه‌ی افتتاح حسابِ پی‌پال از داخل ایران و مسائل و محدودیت‌های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید‌ به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی ساخت حساب پی‌پال در ایران را مطالعه کنید.

لازم است یادآوری کنیم که برای ثبت نام در سایت پروز و دریافت نام کاربری و رمز عبور نیازی به پرداخت وجه یا حتی وارد کردنِ اطلاعات حساب مالی (مانند پی‌پال‌) نیست‌. شما با ثبت نامِ رایگان در سایت ترجمه‌ی پروز تنها می‌توانید به طور محدود از برخی امکاناتِ سایت بهره‌مند شده و تا حدودی از نحوه فعالیت در آن آگاه شوید‌. مدیرانِ سایت پروز باور دارند که به این طریق شما می‌توانید پیش از پرداختِ حق عضویت از کارایی و کارآمدیِ سایت‌شان مطمئن شوید‌.

طبیعی است که برای اینکه بتوانید مشغول به کار شوید و از سایت ترجمه‌ی پروز درآمد کسب کنید احتیاج به ارتقای عضویت‌تان خواهید داشت‌.

پس از آنکه بر روی گزینه‌ی ثبت نامِ رایگان کلیک کردید، به سراغ تکمیل سایر اطلاعات خود بروید.

بعد از تکمیل این مراحل‌، حساب کاربری شما ساخته می‌شود و می‌توانید وارد آن شوید‌. البته ایمیلی از طرف سایت ترجمه‌ی پروز برایتان ارسال می‌شود و شما باید آن را باز کرده و بر روی لینکِ تأیید نشانی ایمیلتان کلیک کنید‌. بعد از انجام این کار، عضویت شما تأیید و نهایی می‌شود‌.

نحوه‌ی دریافت پروژه و فعالیت در سایت

برای اینکه بتوانید در سایت ترجمه‌ی پروز فعال باشید و برای گرفتن پروژه اقدام کنید باید در گام نخست‌، یک پروفایل حرفه‌ای برای خودتان بسازید‌. رزومه یا سابقه کار شما برای کارفرماها از اهمیت بالایی برخوردار است‌.

در صفحه‌ی اصلی سایت برای شما چندین گزینه و انتخاب قرار گرفته است‌. همانطور که گفتیم ابتدا باید حساب کاربری یا پروفایل خودتان را تکمیل کنید‌، در غیر اینصورت امکان ارسال پیشنهاد یا درخواست برای گرفتن پروژه‌ها را نخواهید داشت‌.

در صفحه‌ی مربوط به تکمیل پروفایل‌، باید اطلاعات مربوط به سوابق کاری، قیمت‌ها، زبان موردنظر و غیره را وارد کنید. مهم‌ترین قسمتی که باید آن را ویرایش کنید، قسمت مربوط به زبان‌هاست‌. شما در این بخش مشخص می‌کنید که به چه زبان‌هایی مسلط هستید و توانایی ترجمه‌ی آن‌ها را دارید‌.

شما می‌توانید سطحِ تسلط خودتان به زبان‌های مربوطه را نیز تعیین نمایید‌. شما حتی این امکان را دارید که گویشِ زبان ملی و مادرزادیِ خودتان را نیز تعیین کرده و درخواست تأیید برای آن بدهید‌.

در ادامه، شما باید تعیین کنید که تواناییِ ارائه چه خدماتی را در حوزه‌ی زبان‌های انتخابی‌تان دارید‌. این خدمات شامل ترجمه‌ی متنی‌، زیرنویس‌، ویراستاری‌، کپی‌رایتینگ یا همان نویسندگی محتوا و … است.

بقیه‌ی موارد و اطلاعات ضروری خواسته‌شده مثل عکس پروفایل‌، شعار‌ و منطقه‌ی زمانی و اطلاعات مربوط به محل زندگی‌تان را نیز انتخاب کنید‌. شما می‌توانید آدرس و استان و شهر محل زندگی خود را نیز مشخص کرده و انتخاب کنید که بقیه‌ی اعضا بتوانند این اطلاعات را مشاهده کنند یا خیر‌.

حال می‌رسیم به اصل مطلب‌، گرفتن پروژه از سایت ترجمه‌ی پروز‌!

بسیاری از کارفرماها در این سایت برای برون‌سپاریِ پروژه‌هایشان شرایطی را تعیین می‌کنند‌، مثلاً تسلط به یک زبان خاص یا شرایطی از این قبیل‌. در صورتیکه شما شرایط تعیین‌شده از طرف کارفرمای یک پروژه را دارا باشید، این امکان برای شما وجود دارد که با کارفرما ارتباط برقرار کرده و پیشنهاد خود را ارسال کنید.

معمولاً قیمت و بودجه‌ی پروژه‌ها بنابر انتخابِ کارفرماها برای شما قابل مشاهده نیست و آن‌ها در صورت صلاح‌دید‌، پس از بررسی پیشنهاد شما می‌توانند شما را از بودجه‌ی مدنظرشان مطلع کنند‌.

راه‌های ارتباطی شما با کارفرما هم در هر پروژه مشخص است‌. در بعضی از پروژه‌ها‌، شما می‌توانید با واسطه‌ی سایت پروز به کارفرما پیام بدهید و در بعضی پروژه‌های دیگر‌، یک ایمیل یا لینک خاص برای برقراریِ ارتباط مستقیم درج شده است‌.

در تصویر زیر‌، مثالی از یک پروژه را می‌بینید که در بالای آن نوشته شده شما شرایطِ گرفتن این پروژه و ارسال پیشنهاد را دارید‌.

باید به این نکته توجه کنید که ارسال پیشنهاد برای برخی پروژه‌ها رایگان و برای برخی دیگر پروز هزینه‌ای یک دلاری دارد و بنابر اعلام خودِ سایت‌، در آینده‌ی نزدیک تنها اعضای وبسایت پروز (‌که حق عضویت پرداخت کرده‌اند‌‌) این امکان را خواهند داشت‌.

جهت راهنمایی برای نحوه نوشتن پیشنهاد برای گرفتنِ پروژه در سایت ترجمه‌ی پروز روی این لینک کلیک کنید‌.

این لینک مربوط به راهنمای خودِ سایت پروز است و قطعاً کمک بزرگی به شما می‌کند‌.

میزان درآمد مترجم‌ها از سایت ترجمه‌ی پروز

در سایت ترجمه‌ی پروز تقاضای زیادی برای استخدام مترجم دورکاریِ حرفه‌ای و معتبر وجود دارد‌.

بنابر آمارها‌، یک مترجم فریلنسر تمام‌وقت و حرفه‌ای در سایت‌های ترجمه‌ی خارجی می‌تواند درآمد ماهانه‌ای بین ۲۵۰۰ تا بیش از ۸۰۰۰ دلار داشته باشد که بسیار درآمد خوبی است‌.

طبق آمارها‌، پرتقاضاترین زبان‌های خارجی برای ترجمه عبارتند از‌:

آلمانی‌، فرانسوی‌، عربی‌، هلندی‌، اسپانیایی‌، ژاپنی‌، روسی و ایتالیایی‌.

با این‌حال، کاربرهای فارسی‌زبان هم می‌توانند بسته به میزان تسلط خود در این سایت به‌راحتی پروژه دریافت کنند‌.

نحوه‌ی پرداخت و دریافت پول از سایت و چگونگیِ نقد کردنِ آن در ایران

نحوه‌ی پرداخت پول و دستمزد پروژه‌ها در سایت ترجمه‌ی پروز به توافق بین شما و کارفرما بستگی دارد‌. این موضوع یکی از مزیت‌های این سایت نسبت به سایر سایت‌های فریلنسری خارجی‌ست. به‌ویژه برای کاربرهای ایرانی که دریافت درآمد ارزی همیشه یکی از دغدغه‌ها و محدودیت‌های‌شان بوده‌است‌.

شما می‌توانید در ابتدای شروع کار‌، با کارفرما به این توافق برسید که پولتان را به حساب پی‌پالِ شما واریز کند یا آن را به صورت ارز دیجیتال (‌مثل بیت‌کوین و تتر و …‌) برای شما منتقل کند‌ یا حتی ممکن است توافق کنید این مبلغ به حساب دوستی و آشنایی در کشور دیگری واریز شود‌.

برای پرداخت حق عضویت سایت ترجمه‌ی پروز و همچنین دریافت و برداشتِ پول از حسابتان در داخل سایت، روش‌های مختلفی وجود دارد که معمول‌ترین آن‌ها دریافت پول از طریق حساب پی‌پال است‌.

معایب و مزایای سایتِ ترجمه‌ی پروز

در اینجا برخی از معایب و مزایای سایت پروز را به صورت فهرست‌وار بیان کرده‌ایم‌ تا در هنگام تصمیم‌گیری برای عضویت در این سایت تصویر واضحی از این پلتفرم داشته باشید.

مزایای سایتِ پروز‌:

  • تعداد بالای پروژه‌ها
  • امکان استخدام به عنوان مترجم دورکاری برای همه‌ی زبان‌های زنده‌ی دنیا
  • وجود امکاناتِ کمکی متنوع برای کمک به مترجم‌ها
  • دسترسیِ آسان به پروژه‌های تخصصی
  • عدم محدودیت برای ثبت نام از ایران

معایب سایتِ پروز‌:

  • نبودِ مکانیسم پرداخت امن‌، برخلاف سایر سایت‌های فریلنسری
  • عدم امکان پرداختِ حق عضویت به صورت ماهانه

وجود برخی محدودیت‌ها برای کاربرانِ غیر عضو

حرفِ آخر‌

عضویت و فعالیت در سایت ترجمه‌ی پروز یکی از روش‌های آسان و مطمئن برای کسب درآمد دلاری است. شما با تسلط به یک زبان خارجی مانند انگلیسی یا عربی می‌توانید به‌عنوان مترجم پروژه‌ای دوزبانه در این سایت پروژه دریافت کنید و با توافق با کارفرما این پروژه را به کاری مستمر تبدیل کنید. پس همین امروز به سراغ عضویت در این سایت بروید.

برای اطلاع از سایر مقاله‌ها و مطالب آموزشی ما در حوزه‌ی کسب درآمد دلاری، نشانی ایمیل‌تان را در مستطیل بنفش انتهای صفحه بگذارید تا اولین کسی باشید که مطالب ما را در صندوق ورودی ایمیلش دریافت می‌کند.

پست های مرتبط