فروش-محصولات-دیجیتال

فروش محصولات دیجیتال و درآمد دلاری

بر خلاف گذشته، راه‌های زیادی برای رسیدن به درآمد وجود دارد. در کل دنیا، محصولات دیجیتال به یکی از جذاب‌ترین محصولات برای فروش تبدیل شده‌‌اند. کالای دیجیتال، به محصولی گفته می‌شود که ماهیت آن‌ الکترونیکی‌ست. مثل آهنگ، تصاویر استوک، محصولات گرافیکی و غیره.

برای فروش محصولات دیجیتال، پلتفرم‌هایی وجود دارند که مشتری را به محصول می‌رسانند و کار را برای فروش آسان کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، بازاریابی بخش مهم و تعیین کننده در کسب درآمد از محصولات آنلاین است. به همین دلیل، سایت‌هایی ایجاد شده‌اند که با اعتبار و بازاریابی پیشرفته خود، محصولات دیجیتالِ افراد مختلف را به مشتری عرضه می‌کنند.

 در ادامه‌ی این مطلب با چند سایت خارجی که در این زمینه فعالیت می‌کنند آشنا می‌شویم.

آن‌چه در این مقاله می‌خوانید:

  • تعریفی دقیق از کالای دیجیتال و دسته بندی آن‌ها
  •  دلیل مزیت محصولات دیجیتال بر کالای فیزیکی
  • معرفی چند سایت خارجی برای فروش محصولات دیجیتال

کالای دیجیتال چیست؟ 

کالای دیجیتال حضور فیزیکی ندارد و در فضای مجازی مبادله می‌شود. پس جسم نیست و از ماده تشکیل نشده است. تنها با چند کلیک، فایل محصول دیجیتال در اختیار مشتری قرار‌می‌گیرد. این فایل‌ها معمولاً با فرمت‌های MP3، PDF، فرمت‌های رایج  ویدئویی، پلاگین‌ها و مواردی این چنینی عرضه می‌شوند.

محصول دیجیتال
محصول دیجیتال خیلی سریع به دست مخاطب می‌رسد. فقط با یک اشاره!

انواع کالای دیجیتال 

کالا‌ی دیجیتال انواع بسیار مختلفی دارد. با توجه به اطلاعات، استعداد، علاقه یا تخصص‌تان، می‌توانید این محصولات را تولید کنید و از این راه درآمد بدست بیاورید.

محصولات دیجیتال می‌توانند در این دسته‌ها قرار‌بگیرند:

  1. کتاب‌های الکترونیکی
  2. نرم‌افزارها
  3. ویدئو
  4. آهنگ، پادکست، کتاب‌ صوتی، افکت‌ صوتی و …
  5. عکس‌های استوک
  6. محصولات گرافیکی و هنر دیجیتال
  7. داده‌های متنی مثل فرم‌های مختلف، درس‌نامه، جزوه و …
  8. فایل‌های آموزش آنلاین
  9. خدمات مربوط به ارائه بلیط یا کارت تخفیف به مشتریان
  10. فونت
  11. اپلیکیشن‌های تحت وب

مزیت ایجاد و فروش محصولات دیجیتال چیست؟

محصولات دیجیتال مزیت‌های زیادی دارند که آن‌ها را به محصولی جذاب برای فروش تبدیل کرده:

  • کم هزینه‌اند: از نظر اقتصادی به‌صرفه هستند. برای ارسال یا نگهداری آن‌ها هزینه‌ای‌ پرداخت نمی‌شود.
  • سود خالص آن‌ها بالاست: ماهیت فیزیکی ندارند و برای تهیه آن‌ها احتیاج به مواد اولیه نیست.
  • به‌صورت خودکار، بدون نیاز به حضور شما به فروش می‌رسند: این محصولات مستقیماً خریداری می‌شوند، بدون هدر رفتن زمان.

 

معرفی سایت‌های خارجی فروش محصولات دیجیتال

اگر فقط یک محصول دیجیتال بفروشید، احتمالاً کنترل روند پرداخت برایتان آسان است. اما زمانی که تعداد محصولات یا انواع آن زیاد می‌شود، باید به دنبال راهکار کارآمدتر باشید. کاربرانتان باید برای پرداخت اقدام کنند و بعد محصولات را دانلود کنند. پس باید یک پلتفرم مناسب داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید، بازاریابی برای محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد. مشتریان اغلب از سایت‌های شناخته‌شده خرید خود را انجام می‌دهند. به همین دلیل می‌خواهیم معروف‌ترین سایت‌های خارجی در این زمینه را معرفی کنیم.

سایت بسیار معروف Envato

سایت Envato، در نتیجه‌ی تلاش و پشتکار سه استرالیایی ایجاد شده است. این شرکت با تصاحب سایت‌های مطرح و بزرگ دنیا سهم زیادی از بازار جهانی محصولات دیجیتال را در دست گرفته‌است. البته این شرکت فقط در زمینه فروش کالای دیجیتالی فعالیت نمی‎کند. یکی از خدمات آن، گلچین کردن فریلنسرهای بااستعداد برای معرفی به کارفرماها است. فریلنسر‌های این مجموعه در یکی از این زمینه‌ها فعالیت می‌کنند:

  • کپی رایتینگ
  • خدمات طراحی گرافیک
  • طراحی لوگو
  • بازاریابی آنلاین
  • صدا پیشگی (گویندگی)
  • تنظیمات وب‌سایت
  • نصب ووردپرس

 

این شرکت بستری فراهم کرده است تا مهارت‌های مرتبط با محصولات دیجیتال را به افراد مختلف یاد بدهد. سایت آموزشی تاتس پلاس که متعلق به شرکت اینواتو است، برای این منظور ایجاد شده است. در این سایت هزاران درس‌نامه و آموزش ویدئویی مفید در اختیار مخاطبان قرار‌می‌گیرد. از این طریق با یاد‌گرفتن مهارت‌های مد نظرتان، محصول دیجیتال تولید می‌کنید.

مهارت-های-رایگان-فریلنسینگ

همانطور که اشاره کردیم، اینواتو سهم بزرگی از محصولات دیجیتال را به خود اختصاص داده است. اما چگونه؟

این شرکت صاحب مجموعه‌ای از سایت‌های مختلف است که در هر کدام از آن‌ها یکی از انواع محصولات دیجیتال خرید و فروش می‌شود. هر یک از این بازار‌ها که در قالب یک سایت ایجاد شده اند؛ فروشندگان، محصولات، قوانین و مشترکین منحصر‌به‌فرد خود را دارند. درواقع در هر کدام از این سایت‌ها فعالیت‌ منحصربه‎فردی صورت می‌گیرد. اما نکته‌ای هوشمندانه وجود دارد؛ با یک پروفایل می‌توانیم به تمام سایت‌های زیر مجموعه‌‌ی اینواتو دسترسی پیدا ‌کنیم.

 

سایت‌های مختلف شرکت envato 

هر کدام از این سایت‌ها محصولات تخصصی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند:

Themeforest: تم‌های ووردپرس و تمپلیت‌های وب‌سایت

Audiojungle: فایل‌های صوتی و موسیقی

Graphicriver: فونت، لوگو، آیکون و محصولات گرافیکی

Videohive: افکت‎های ویدئویی و محصولات دیجیتالی مرتبط با ویدئو

Codecanyon: پلاگین، کد، اسکریپت های جاوا و بوت‌استرپ، PHP، ووردپرس، HTML5 و …

Photodune: عکس‌های استوک و غیره

3docean: فایل‌های مربوط به پرینت سه بعدی

نحوه ثبت نام در سایت envato برای فروش محصولات دیجیتال 

مهمترین مسئله، نحوه دسترسی به دستمزد است. پرداخت‌ با حساب پی‌پال یا پاییونیر انجام می‌شود. برای ثبت نام با حساب پی‌پال نیاز است ایمیل پی‌پال خود را وارد نمایید. سپس برای دریافت پول به روش پی‌پال از این سایت، تاییدیه بگیرید. 

برای آگاهی از نحوه دریافت و نقد کردن درآمد ارزی، این مقاله را بخوانید. 

16ام هر ماه  مجموع فروش شما به حساب‌تان واریز می‌شود. البته یک محدودیت نیز وجود دارد؛ باید میزان فروش به 50 دلار رسیده باشد.

برای ثبت نام از قسمت فروشنده شدن اقدام کنید؛ البته در این سایت به جای کلمه فروشنده، از اصطلاح author استفاده شده است

در مراحل ثبت‌نام ایمیل و لوکیشن خود را وارد می‌کنید؛ که متاسفانه در بین کشورها ایران وجود ندارد. بهتر است برای جلوگیری از بسته شدن حسابتان راه مطمئنی را انتخاب کنید. با همکاری شرکت‌های تسهیل‌گر، می‌توانید در این سایت حساب افتتاح کنید. یا اگر در خارج از ایران دوست یا آشنایی دارید، با کمک آن‌ها این کار را انجام دهید.

سایت Gumroad 

این سایت یک پلتفرم فروش آنلاین برای محصولات دیجیتال و غیر‌دیجیتال است. فروش محصولات بدون واسطه، با نرخ بالا و مستقیماً بین شما و مشتری صورت می‌گیرد. یکی از مزیت‌های بزرگ آن، کاربری بسیار آسانش است. مشتریان فقط با یک کلیک، مستقیما به صفحه پرداخت منتقل می‌شوند. حتی اگر می‌خواهید محصولاتتان را در وب‌سایت یا صفحات اجتماعی خودتان بفروشید، می‌توانید از Gumroad استفاده کنید.

از مزیت‌های دیگراین سایت، ارائه تحلیل آماری از فروش محصولات است.

امکان قراردادن پیش‌فروش نیز فراهم است. همچنین برای فروش در کشور‌های مد‌نظرتان، قادر به ارائه تخفیف هستید.

حق کمیسیون در این پلتفرم بسیار منصفانه است و به‌ازای هر پرداخت با حساب پی‌پال‌، 5 درصد کمیسیون درنظر گرفته شده‌است.

معایب این پلتفرم:

  • فقط یک عدد از هر محصول فروخته می‌شود. برای مثال اگر مشتری دو عدد تیشرت می‌خواهد، برای هر کدام از آن‌ها باید جداگانه پرداختش را انجام دهد.
  • نمایش ورودی‌های سایت امکان‌پذیر نیست. برای مثال مشخص نیست که مشتری از سوشال مدیا آمده یا از سایت شما.
  • در بازاریابی قوی نیستند.

استفاده از این سایت به افرادی توصیه می‌شود که می‌خواهند پلتفرمی مناسب برای فروش محصولاتشان داشته باشند. به این دلیل که ترافیک بالایی از جانب بازاریابی سایت وجود ندارد، بهتر است خودتان برای بازاریابی اقدام کنید. لینک فروش را در صفحات اجتماعی یا وب سایتتان قراردهید.

نحوه ثبت‌نام در سایت Gumroad

ثبت‌نام در این سایت آسان است. ابتدا باید یک حساب کاربری بسازید. با استفاده از این لینک می‌توانید وارد قسمت ثبت‌نام شوید.

 از بین کشورهای موجود، ایران در این لیست قرار ندارد. همان‌طور که پیش‌از این نیز گفتیم، با همکاری با شرکت‌های واسطه‌ای که معتبر هستند یا از طریق دوست یا آشنای خارج از ایران، می‌توانید کشور مقصدتان را انتخاب کنید و برای دریافت دستمزد، حساب پی‌پال ارائه دهید. 

پس از آن ایمیلی به شما ارسال می‌شود که باید آن را تایید کنید. اگر ایمیل را دریافت نکردید، قسمت هرزنامه (اسپم) را نگاه کنید یا یک فیلتر برای دریافت همه‌ی ایمیل‌ها با آدرس Gumroad.com ایجاد کنید.

با گذراندن مرحله تایید شدن ایمیل، ثبت‌نام شما در این سایت انجام می‌شود. 

سخن نهایی

اگر محصولی دارید که قابلیت عرضه‌شدن در کشورهای مختلف را دارد، فرصت را را از دست ندهید. با این‌که ورود به بازار بین‌المللی برای ایرانی‌ها از جمله کارهای سخت محسوب می‌شود، اگر پشت‌کار داشته باشید ممکن است موفق شوید. از این طریق می‌توانید درآمد قابل توجهی بدست بیاورید. برای مطالعات بیشتر در مورد روش‌های افتتاح حساب پی‌پال، خواندن این مقاله را پیشنهاد می‎کنیم. 

ما در این راه همراه شماییم تا بستر و اطلاعات لازم را برایتان فراهم کنیم.

به امید استفاده از نهایت توانایی‌هایمان

با افتخار، ارزیشو

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط