موتور-جستجوی-یوتیوب

آشنایی با عملکرد موتور جستجوی یوتیوب

یوتیوب باور دارد که همه‌ی انسان‌ها باید دسترسی آسان و کاملاً رایگان به اطلاعات داشته باشند. همچنین این پلتفرم باعث شده زندگی افرادی که دانش و مهارت دارند یا صاحب کسب‌و‌کار هستند، رونق بگیرد. در حقیقت یوتیوب تلاش می‌کند مرز‌ محدودیت‌ها را بشکند تا به انسان‌ها فرصت دهد با کمک به یکدیگر راه حل مناسبی برای نیازشان پیدا کنند. 

در این مقاله قصد داریم از شیوه عملکرد یوتیوب برای رتبه بندی محتوا بگوییم. همچنین اطلاعات موثقی از  موفقیت در یوتیوب را در اختیارتان قرار‌می‌دهیم.

اگر تا به حال برای تولید محتوای ویدیویی از این پلتفرم استفاده نکرده‌اید یا به دنبال سر و سامان دادن کانال یوتیوب خود هستید، این مقاله با راهکارهای حرفه‌ای در این زمینه به شما کمک می‌کند. آن‌چه در این متن می‌خوانید:

  • آشنایی با موتور‌های جستجو‌
  • نحوه عملکرد موتور جستجوی یوتیوب
  • بهینه کردن محتوا در یوتیوب (سئو یوتیوب)

موتور جستجو چیست؟

همه چیز حول یک محور می‌گردد: کدام پاسخ برای ارائه شدن به شما بهتر است؟

فرض کنید در یک محل که دور از شهر است، در طبیعت به همراه دو نفر از دوستانتان چادر برپا کرده‌اید. همه چیز خوب است تا این‌که ناگهان صدای زوزه‌ی گرگی به گوشتان می‌رسد. صداها بیشتر و نزدیک‌تر می‌شوند. ترسیده‌اید و برای غلبه کردن بر ترستان نیاز به اطلاعات دقیق و بیشتری دارید. خوشبختانه موبایل‌تان آنتن دارد. سریع به گوگل پناه می‌برید و اولین جمله‌ای که به ذهنتان می‌رسد را تایپ می‌کنید: نحوه مواجهه با گرگ

حین نوشتن کلمات، گوگل عبارت‌های دیگری را هم نشانتان می‌دهد. اینتر را می‌زنید و نتایجِ مرتبط با مفهومی که نوشته‌اید در صفحه ظاهر می‌شوند. اطلاعات مدنظرتان را چطور از بین تیریلیون‌ها داده‌ی دیگری که در این فضا وجود دارد را پیدا کردید؟ در حقیقت موتور‌های جستجو این‌کار را انجام داده‌اند.

موتور جستجو (search engine) ابزاری آنلاین است. این ابزار با کمک کلمات کلیدی که ما به آن می‌دهیم به پایگاه داده‌های خود رجوع می‌کند. سپس نتایج جستجو را بر اساس رتبه بندی و الگوریتم‌هایش نشان می‌دهد. در واقع اطلاعات را بر اساس الگوریتم‌های خود رتبه‌بندی یا بهینه سازی  می‌کند و اولویت و ترتیب چیده‌شدن داده‌ها را مشخص می‌سازد.

(بهینه سازی صورت گرفته توسط موتورهای جستجو با این عنوان مطرح می‌شوند:

search engine optimization: SEO )

موتور جستجو چیست؟
نتیجه کمتر از چند ثانیه به ما نشان داده می‌شود، ولی موتور جستجوگر کیلومتر‌ها دویده تا به‌دست بیاوردش

هدف اصلی ابزارهای جستجوگر، پیدا کردن محتواییست که مخاطب به‎دنبال آن می‌گردد. به همین دلیل مهمترین فاکتور برای همه‌ی موتور‌های جستجو، مرتبط‌بودن اطلاعات جستجو شده با اطلاعات ورودیِ سرچ شده است.

گوگل، بینگ و یاهو از معروف‌ترین و پراستفاده ترین موتور‌های جستجو هستند.

نحوه عملکرد موتور جستجوی یوتیوب

ویدیو ابزاری قدرتمند برای یادگیری یا جمع‌آوری اطلاعات از سراسر دنیاست(البته اگر فیلتر‌ها بگذارند).

به همین دلیل یوتیوب با در دست داشتن مهمترین قلمرو از محتوا (محتوای ویدیویی) با سیستم هوشمند خود (الگوریتم‌ها) سلیقه و نیاز مخاطبان را می‌شناسد. سپس به هر مخاطب ویدیو‌های منحصر به فردی را برای دیدن پیشنهاد می‌دهد(چیزی مثل اکسپلورِ اینستاگرام). این راهکار باعث شده‌ است تا بهترین و جدیدترین اطلاعات و ویدئو‌های مورد نیاز افراد، برای دیده شدن به آن‌ها پیشنهاد داده‌شود.

یوتیوبر‌ها و یوتیوب باید مباحث مورد علاقه مخاطبانشان را بشناسند. به همین دلیل موتور جستجوگر یوتیوب عملکرد مخاطب‌ها را با راه‌های مختلف رصد می‌کند تا متوجه شود:

  • کاربران به دیدن کدام دسته از ویدیو‌ها علاقه نشون می‌دهند؟
  • کدام ویدیوها را نگاه نمی‌کنند؟
  • چه مدت‌زمانی را برای دیدن هر نوع ویدیو‌ صرف می‌کنند؟
  • علایق و عدم علاقه‌مندی‌هایشان چیست؟
  • در مواجهه با یوتیوب منفعل هستند یا بازخورد دهنده؟

بعد از شناخت مخاطبان، نوبت به رتبه دادن به ویدیو‌های یوتیوب می‌رسد. یوتیوب باید بتواند به بیننده‌ها لیستی از ویدیو‌های پیشنهادی ارائه دهد. به همین جهت از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند.

 منظور از الگوریتم‌های موتور جستجو چیست؟

الگوریتمِ موتور جستجو، فرمولِ منحصر‌به‌فردیست که تعیین می‌کند داده‌ها با چه ترتیبی برای مخاطب نشان داده‌شود. الگوریتم‌ها ترکیبی از فاکتور‌های رتبه‌بندی مختلف هستند. آن‎ها از نشانه‌ها و داده‌های مختلفی کمک می‌گیرند تا هر ویدیو را رتبه بندی‌کنند.

مقدمه‌ای بر الگوریتم‌های یوتیوب

الگوریتم‌ یوتیوب
الگوریتم‌ها همان چرخ‌دنده‌های یوتیوب هستند.

یوتیوب محتوای پیشنهادی خود را در قسمت‌های مختلف تأمین می‌کند.

 این قسمت‌ها عبارتند از :

  • جستجوی نتایج
  • صفحه اصلی (home page)
  • قسمت پیشنهاد ویدیوهای جدید
  • ویدوی‌های پربازدید
  • دنبال کردن (subscribe)

اما یک سوال در ذهن ما شکل می‌گیرد:

 یوتیوب چگونه تصمیم می‌گیرد چه ویدئویی را به مخاطبان پیشنهاد دهد؟

باید خوشحال باشیم که یوتیوب رازدار خوبی نیست. این موتور جستجوی قدرتمند جهانی، خالصانه راز الگوریتم‌هایش را لو می‌دهد تا کاربرانش یک رابطه برد-برد را تجربه کنند. به‌همین منظور یوتیوب در سال 2016 با منتشر کردن مقاله‌ای در مورد اطلاعات سرّی خود، برای بهینه سازی ویدیو‌ها در پلتفرمش اقدام کرد.

این اطلاعات به محتوا‌سازان کمک می‌کند تا با بهینه‌کردن محتوا و با رعایت سئو، ویدیو‌هایی با بازدید جهانی منتشر کنند. این سیستم باعث‌ می‌شود مخاطبان از دیدن ویدیو‌ها لذت ببرند، بیشترین زمان ممکن را برای بودن در یوتیوب صرف کنند و تعاملی پیوسته و مداوم را رقم بزنند.

هر محتوایی که در پایگاه داده‌های موتور‌های جستجو به‌ اشتراک‌ گذاشته‌می‌شود، باید اطلاعات آن مشخص باشد. یوتیوب برای اطلاع پیدا کردن از این قضیه، قادر به دیدن این حجم زیاد از ویدئو‌ نیست. پس از سئو کمک می‌گیرد و از الگوریتم‌ها استفاده می‌کند. 

الگوریتم‌ها بر روی این موارد تمرکز دارند:

  • عبارات قرار گرفته در قسمت عنوان
  • قسمت توضیحات
  • بازخورد از جانب بیننده‌ها
  • مقدار زمان دیده شدن هر ویدئو
  •  میزان علاقه و نوع بازخورد از جانب مخاطبان 
  • رعایت کیفیت‌های استاندارد تصویری برای ویدئو 

عنوانی که می‎نویسید، توضیحات ویدئو، بازخورد مخاطبان و همه مواردی که الگوریتم‌ها در جهت آن موجب بیشتر دیده شدن یک ویدئو می‌شوند، برای بدست آوردن رضایت بیننده‌ها است. در یک کلام اگر می‎خواهید ویدئو یوتیوبتان را بهینه سازی کنید، باید محتوایی ایجاد کنید که مخاطب پسند باشد و سئو آن رعایت شده باشد. 

برای یوتیوبر شدن آماده‌اید؟

با موفقیت در یوتیوب اعتبار پیدا می‌کنید و شناخته می‌شوید. همچنین با بالا‌رفتن تعداد اعضای کانالِ یوتیوب و افزایش بازدید محتوای ویدیویی، می‌توانید به درآمد دلاری دست پیدا کنید. 

 

ترس خود را کنار بگذارید، شاخه مشخصی را انتخاب کنید و در آن زمینه اطلاعات با‌ارزشی را منتشر کنید. در ابتدا (قطعاً) از مقدارِ کمِ بازخوردها دلسرد می‌شوید. ولی باید پشتکار داشته باشید و ناامید نشوید. افرادی که امروزه یوتیوبر معروفی هستند (و مخاطبان میلیونی دارند)، برای رسیدن به این جایگاه از سال‌ها قبل تلاش کرده‌اند. 

پس باید:

  1. بی وقفه تلاش کنید. 
  2. اطلاعاتتان را به‌روز نگه دارید.
  3. با مشاهده عملکرد و صفحات یوتیوبرهای کاردرست، کانال یوتیوب خود را بهینه سازی کنید.
  4. در دوره‌ یوتیوب پرو  ارزیشو شرکت کنید.

یوتیوب را به کانال‌های دیگر خود وصل کنید

 از یوتیوب برای نمایش دادن ویدیوی وب‌سایت، فیسبوک، اینستاگرام یا لینکدین خود استفاده کنید. ویدیو دیدن آسان است، به همین دلیل مخاطبانِ بیشتری به سراغ شما می‌آیند. جالب است بدانید که مخاطبان یوتیوب فعالیت خیلی زیادی در این فضا دارند. آن‌ها به طور پیوسته و مداوم به دنبال دیدن ویدیو‌های بیشتر هستند.

 محتوای باکیفیت درست کنید

کیفیت محتوای شما در دو بخش خلاصه می‌شود:

(توصیه می‌کنیم برای رسیدن به افزایش بازدید در یوتیوب به نکات مطرح شده توجه خاص داشته باشید)

  1. قسمت بصری

     توصیه خیلی مهم: (از نداشتن تجهیزات دلسرد نشوید. با هر امکاناتی که دارید برای ساخت محتوایی که  باارزش است اقدام کنید. به مرور زمان کیفیت تصویر و صدا را می‌توانید بهتر کنید.)

  • حتما برای ویدیوتان از کاور مناسب استفاده کنید(کاور عکسی است که مخاطب از ویدئو شما میبیند). اگر اولین تصویری که مخاطب از ویدیو شما می‌بیند تار باشد یا جذابیت دیداری نداشته باشد، برای دیدنِ ویدئوی شما کلیک نمی‌کند.
  • برای کاور Thumbnail ای با فونت خوانا و واضح قراردهید. (thumbnail همان عنوانِ موضوع شماست که در قسمت کاور ویدیو قرار می‌دهید.)

با استفاده از افکت‌های انیمیشنی و نوشتاری ویدئو خود را جذاب‌تر کنید.

تصویر کاور مناسب سوتیوب
نمونه‌ای از یک کاور ایده‌آل : 1.خود فرد در تصویر وجود دارد. 2.نوشته‌ها واضح و خوانا هستند. 3.موضوع ویدیو با لحنی ساده و کوتاه نوشته شده است.

2. قسمت موضوعی

اگر در زمینه‌ای تخصصی دانش یا مهارت داشته‌باشید، تولید محتوای یوتیوب کار سختی نیست. البته روحیه‌ای با پشتکار فراوان هم لازم است. برای موفقیت در بخش محتوا به توصیه‌های زیر توجه‌ کنید:

  • پرسونا تعیین‌کننده خط قرمز شماست
پرسونا تولید محتوا
پرسونا مشخصات شناسنامه‌ای مخاطبان شما نیست؛ بلکه درک نیاز و احساس مخاطب است.
  • برای فعالیت در یوتیوب شناخت دقیق پرسونا، از نان شب واجب‌تر است.
  • کیفیت اطلاعات را به هیچ فاکتور دیگری نفروشید

لطفاً ویدئویی با ارزش ارائه دهید تا به نیاز مخاطبان پاسخ دهد. برای انتشار آن‌ها برنامه زمانی داشته باشید.

  • لزوماً موضوعات عامه‌پسند (تِرند) بازدید بالا نمی‌گیرند

کانال یوتیوب شما به دلیل “موضوع مشخصی” توسط دیگران دنبال خواهد شد. افراد زیادی به دانش یا حوزه تخصصی شما احتیاج دارند. پس مسیر خود را مشخص کنید و در آن به طور مستمر تولید محتوای ارزشمند داشته باشید. 

  • کیورد ریسرچ ضروریست

 بر روی سئوی محتوایتان وسواس داشته باشید و در انتخاب عناوین و نوشتن توضیحات و تگ‌ها دقت نمایید. با رعایت سئو، یوتیوب به رشدِ بیشتر شما کمک می‌کند. 

 

  • به مخاطب خود محتوایی ارائه دهید که جای خالی آن احساس می‌شود

ببینید از بین موضوعاتی که در آن تخصص دارید، کدام بخش‌ها ناگفته مانده یا در دنیای مجازی کمتر به آن اشاره شده است.

از تاثیر توضیحات زیر ویدئو غافل نشوید

همان‌جور که عنوان ویدئو بسیار مهم است، توضیحاتی هم که در قسمت دیسکریپشن می‌گذارید اهمیت زیادی دارند. نوشتن دیسکریپشنِ مناسب از دو جهت اهمیت دارد:

  1. مخاطب را به دیدن ویدیو تشویق می‌کند.

 (دو خط ابتدایی دیسکریپشن در قسمت جستجو برای مخاطبان نمایش داده می‌شود)

  1. به الگوریتم‌های یوتیوب کمک می‌کند تا از محتوای شما باخبر شود.

به طور مثال به تصویر زیر توجه کنید. این یوتیوبر از کلمات کلیدی (به اشکال گوناگون) در قسمت توضیحات ویدئو استفاده کرده است.

توضیحات خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • توضیحات دو خط اول باید در مورد محتوای ویدئو شرح کلی بدهد.
  • در این قسمت می‌توانید مخاطبان را به عضو شدن در کانال خود (سابسکرایب کردن) تشویق کنید.
  • هر اطلاعاتی که موجب بالابردن ارزش ویدئوی شما شود، می‌تواند در قسمت دیسکریپشن قرار بگیرد.
توضیحات نویسی در یوتیوب
استفاده درست از کلمات کلیدی، برای الگوریتم‌های یوتیوب مطلوب است.

 برای آپلود کردن ویدیو‌هایتان زما‌‌‌ن‌بندی داشته باشید

برای هر یوتیوبری زمان منتشر کردن ویدئو‌های جدید می‌تواند متفاوت باشد. با توجه به این‌که چه مدت طول می‌کشد تا محتوای مدنظرتان آماده شود و با درنظر گرفتن نیاز و پرسونای مخاطبان، جدول زمانی مشخصی برای انتشار ویدئو‌ها بسازید (تقویم محتوایی از ضروریات است).

 اگر یوتیوبر موفقی باشید، محتوایی که ارائه می‌دهید مورد پسند مخاطبانتان خواهد بود و منتظر دیدن ویدئو جدید از شما هستند. پس بگذارید زمان انتشار ویدئوهای شما را بدانند(انتهای ویدیو زمان مناسبی برای مطرح شدنِ این موضوع است).

به طور مثال اگر قرار است پختن شیرینی‎ و کیک را آموزش دهید، با توجه به این‌که اکثر افراد در روز‌های تعطیل برای پخت‌و‌پز وقت آزاد‌تری دارند باید زمان انتشار ویدئو‌ها را در این روز‌ها قراردهید. می‌توانید اعلام کنید که همیشه پنج‌شنبه‌ها ساعت 9 شب ویدئویی جدید قرار می‌دهید (با این راه به حافظه سپردن زمانِ انتشار برایشان راحت‌تر می‌شود).

 

سخن پایانی این مقاله:

همانطور که می‌بینید نکات زیادی برای ساخت کانال یوتیوب ایده‌آل وجود دارد. نکات ریز و بسیار ساده‌ای که موجب بهینه شدن ویدئو‌ها از نظر موتور جستجوگر یوتیوب می‌شوند. باید توجه داشته باشید که شروع کردن هر کاری ابتدا سخت به نظر می‌رسد. اما به مرور ‌زمان تجربه ‌به‌دست می‌آورید و ترس‌هایتان در ادامه کمتر می‌شود. برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید و اگر در راهی قدم می‌گذارید که به آن علاقه دارید، باید زمان زیادی را برایش اختصاص دهید.

برای این‌که در تولید ویدئو مهارت پیدا کنید باید تصمیمی جدی بگیرید و هر روز با کسب دانش بیشتر این مسیر را طی کنید. در این مقاله اطلاعات مفیدی از نحوه عملکرد یوتیوب و بهینه سازی محتوا را آموختید. خوشحالیم از این‌که در این مسیر  هم‌قدم شما هستیم.

منتظر دوره‌ها و مطالب آموزنده بعدی ما باشید

با افتخار، ارزیشو

پست های مرتبط