مرد ویلاگر درحال فیلمبرداری و تولید محتوای ویدیویی آشپزی برای یوتیوب

چند حوزه‌ی خالی از رقیب برای تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب

آیا از میزان محبوبیت و تعداد کاربرهای یوتیوب خبر دارید؟ آیا می‌دانید آینده‌ی تولید محتوای ویدیویی به چه سمت و سویی می‌رود؟ یا به نظرتان دلیل افزایش چشم‌گیرِ صفحه‌های اینستاگرامی و کانال‌های یوتیوبی با محتوای ویدیویی چیست؟

بدون شک پاسخ تک تک پرسش‌های بالا را می‌دانید! اما از شما می‌خواهیم یک‌بار دیگر هم این‌جا بخوانید.

یوتیوب در هر ماه ۲ بیلیون کاربر فعال دارد. درباره‌ی آینده‌ی محتوای ویدیویی، خوب است بدانید که بیش از ۷۰ درصد کاربرهای اینترنت زمان خودشان را صرف تماشای ویدیو می‌کنند. در آمریکا، زمان تماشای ویدیو در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته و ترکیه و عربستان سعودی با ۹۵ درصد کاربر در صدر جدول بیش‌ترین تماشاکننده‌های ویدیوهای آنلاین جا خشک کرده‌اند!

حالا که از اهمیت تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب به‌طور دقیق باخبر شدید، شاید وقت آن رسیده تا شما هم وارد عرصه‌ی فیلم‌بازی‌ها و فیلم‌سازی‌ها شوید. البته که داشتن علاقه برای انجام این کار و کسب مهارت در این زمینه، نکات مهمی هستند که قبل از ورود به این حوزه باید به‌ آن‌ها توجه کنید. اما اگر خودتان را برای این کار یعنی تولید محتوای ویدیویی مناسب می‌بینید و به‌دنبال چند حوزه‌ی خالی از رقیب و موضوع‌های جذاب برای ساخت ویدیو در یوتیوب هستید، این مطلب را تا انتها بخونید.

در این مطلب نه تنها به شما کوزه می‌فروشیم بلکه فوت و فن کوزه‌گری را به شما می‌آموزیم. این یعنی به‌جای تنها معرفی چند موضوع، به شما نشان می‌دهیم چطور خودتان موضوع‌های مناسب و داغ برای تولید ویدیو را کشف کنید. 

پرده‌ی اول: چطور موضوع مناسبی برای تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب پیدا کنم؟

برای یافتن موضوع ویدیو، لازم است کمی خلاق و کمی جستجوگر باشید. یعنی صرفاً به‌دنبال تقلید از دیگری و تکرار مسیر سایر یوتیوبرها نباشید. بلکه مسیر و سبک مخصوص خودتان را پیدا و دنبال کنید.

۱- دفترچه یادداشتی بردارید و موضوع‌های مورد علاقه‌ی خود را فهرست کنید. از بین این فهرست، موضوعی را انتخاب کنید که در آن زمینه، دانش یا تجربه‌‌ی اولیه‌ای دارید. بعد به‌ سراغ تحقیق و مطالعه‌ی عمیق‌تر در آن حوزه بروید. مطمئن باشید که در این مسیر ایده‌های جذابی برای ساخت ویدیو یا تجربه‌نگاری به سراغ‌ شما می‌آیند!

۲- به سراغ گوگل و جواب‌های همیشه-در-آستینش بروید. با جستجوی موضوعی کلی در گوگل، موضوع‌های مرتبط زیادی پیدا می‌کنید. این موضوعات می‌توانند نقطه‌ی خوبی برای شروع تولید محتوای شما باشند.

۳- از ابزار جستجوی موضوع استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از Google Keyword Planner یا Answerthepublic است. هر دوی این ابزار رایگان هستند. شما به‌راحتی با جستجوی عبارت موردنظرتان می‌توانید به تعداد بی‌شماری موضوع مشابه و مرتبط دست پیدا کنید. حتی می توانید متوجه شوید که چقدر این موضوعات توسط سایر کاربرها جستجو شده‌اند.

۴- از یوتیوب کمک بگیرید. وقتی کلمه یا عبارتی را در بخش جستجوی یوتیوب تایپ کنید و دکمه‌ی اینتر را بزنید، عبارت‌های مرتبط را می‌بینید. هم‌چنین با نصب افزونه‌ای مثل Keywords Everywhere می‌توانید میزان جستجو و بازدید آن عبارت را هم ببینید. بدین ترتیب، مطمئن می‌شوید موضوع شما چه‌قدر محبوب است!

۵- به سراغ موضوع‌های مرتبط و سریالی بروید. برای مثال، اگر کتاب‌خوان هستید و تصمیم دارید در این حوزه ویدیو بسازید، یک حوزه،‌ نویسنده یا سبک ادبی مشخص را انتخاب کنید. سپس درباره‌ی مجموعه‌ای از کتاب‌های محبوب در آن حوزه یا تعدادی از آثار معروف آن نویسنده ویدیو بسازید. با این کار شما مخاطب را برای مدتی دنبال محتوای خود می‌کشانید و با او ارتباطی طولانی برقرار می‌کنید.

اسکرین شات سرچ باکس یوتیوب برای یافتن موضوع تولید ویدیو
با جستجو در یوتیوب و نصب افزونه‌‌هایی مثل keywords everywhere موضوع‌های مناسب برای ساخت ویدیو در یوتیوب را بیابید.

پرده‌ی دوم: حوزه‌های خالی از رقیب برای ساخت ویدیو در یوتیوب کدامند؟

یوتیوبرهای فارسی‌زبان به نسبت یوتیوبرهای انگلیسی‌زبان تعداد بسیار کمی دارند. این یعنی تعداد رقیب‌های شما برای دیده‌شدن در بین کاربرهای فارسی کم‌تر است! همین موضوع فرصت را برای تأثیرگذاری بیش‌تر شما و جولان‌دادن‌تان در میدان فراخِ یوتیوب فراهم می‌کند. پس تا این میدان خالی‌ست، جایگاه خودتان را به دست آورید.

موارد زیر موضوع‌هایی پرطرفداری هستند که در یوتیوب فارسی کم‌تر به آن‌ها پرداخته شده:

بازی و سرگرمی

بازی‌های مجازی یا بازی‌های رومیزی جزو سرگرمی‌هایی هستند که روز به روز طرفدارهای بیش‌تری پیدا می‌کنند. ساخت ویدیو درباره‌ی بازی‌های معروف به زبان فارسی یا نقد و بررسی این بازی‌ها از جمله موضوع‌هایی به شمار می‌آید که چشم خیلی‌ها را به خودش جذب می‌کند. به‌ویژه اگر کمی ملاحت‌ِ طبع‌ چاشنی ویدیوهایتان کنید!

آشپزی

دنیای خوراکی‌ها، غذاها، رستوران‌ها و پخت و پز دنیای جذابی‌ست. ساخت ویدیو برای آموزش غذاهای محلی، یا پخت کیک و شیرینی یا نوشیدنی‌های هر فصل، گزینه‌‌ی خوبی برای جذب مخاطب است.

به‌علاوه، معرفی رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها و تهیه ویدیو از روند کار آن‌ها، تفاوت‎شان با سایر رقیب‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد هر برند می‌تواند تماشاگرهای خودش را داشته باشد. چه بسا روزی شما به‌عنوان مرجعی در نقد و بررسی این قبیل برندها شناخته شوید!

نقد و بررسی کالا

حالا که خرید اینترنتی روز به روز جای خودش را بیشتر از قبل در دل خریدارها باز کرده، نیاز به کسب اطلاع درمورد کالاها نیز بیشتر حس می‌شود. فرض کنید برای خرید یک جاروبرقی، یک کفش یا یک ساعت مجبور نباشید ساعت‌ها در بازارهای مختلف شهر بچرخید و از مغازه‌دارها پرس‌وجو کنید. بلکه با دنبال کردن یوتیوبری خوش‌ذوق و تماشای ویدیوهای نقد و بررسی کالاهای او بتوانید تصمیم‌گیری آسانی برای خرید داشته باشید. خوب نیست؟

 

ضبط ویدیو نقد و بررسی کالا برای انتشار در یوتیوب
بررسی کالاها یکی از موضوع‌های داغ این روزهاست!

آموزش موضوع‌های تخصصی و فنی

با آموزش مسائل تخصصی آن‌هم موضوع‌هایی که برای عموم مردم جالب توجه است، می‌توانید خیل انبوهی از تماشاگرها را به کانال یوتیوب خود بکشانید. برای مثال، موضوع‌های همگانی‌تری ازقبیلِ خرید و فروش خودرو، مسائل مربوط به کاریابی، رزومه‌نویسی و استخدام، تعمیر وسایل منزل، رنگ‌آمیزی دیوارها، انتخاب دکور و چیدمان خانه، یا موضوع‌های تخصصی مثل اصول بازاریابی و فروش، خرید و فروش ارزهای دیجیتال و سرمایه‌گذاری در بورس، از جمله مواردی هستند که نیاز به ارائه‌ی محتوای آموزشی مناسب دارند.

آموزش زبان

زبان انگلیسی بلدید؟ به خارجی‌ها فارسی یاد بدهید یا به ایرانی‌ها انگلیسی بیاموزید. زبان آلمانی بلدید؟ ویدیوهای جذاب دوزبانه‌ی فارسی و آلمانی بسازید و در یوتیوب درس بدهید. ویدیوهای خود را به‌صورت هفتگی و منظم منتشر کنید و در روزهای مشخصی از ماه تدریس زنده داشته باشید. مطمئن باشید آموزه‌هایتان خریدار دارد!

استفاده از شهرت برندها

با نقد و بررسی مزیت‌ها یا مدل کسب‌و‌کار برندها، سازوکار اپلیکیشن‌ها یا مقایسه کیفیت خدمات و میزان رضایت مشتری‌های یک کسب‌و‌کار می‌توانید تولید محتوای کاربردی برای کاربرهای ایرانی داشته باشید! در عین حال، شهرت آن برند یا کسب و کار، راه شما را برای جذب مخاطب هموارتر می‌کند. زیرکانه است، نه؟

مصاحبه با افراد متخصص یا مشهور در یک حوزه

ویدیوهای مصاحبه‌محور از آن دسته ویدیوهایی هستند که برای افراد زیادی جالب توجه‌اند. با توجه به امکان و علاقه‌یتان می‌توانید به‌سراغ موضوع و حوزه‌ی مشخصی بروید، افراد فعال و کارشناس در آن حوزه را پیدا کنید و با ساخت ویدیوهای مصاحبه و روایت تجربه و دیدگاه‌های این افراد، محتوایی بدیع برای مخاطب تولید کنید.

پرده‌ی آخر

خُب، نوبتی هم که باشد، دیگر نوبت شماست. نظر و دیدگاه خود را درباره‌ی تولید محتوای ویدیویی و موضوع‌های جذاب برای این کار برای ما و سایر مخاطب‌های این مطلب بنویسید. هم‌چنین، برای دریافت مطالب ما رو ایمیل‌تان، در باکس بنفش پایین صفحه، نشانی ایمیل خود را برای ما بگذارید. تنها برای رساندن مقاله‌ها یا پادکست‌های جذاب‌مان، کوبه‌ی صندوق ورودی ایمیل‌تان را خواهیم کوفت!

اگر علاقه دارید محتواهای بیشتر درباره یوتیوب مطالعه کنید، می توانید به این لینک مراجعه کنید.

پست های مرتبط