درآمد دلاری یوتیوب؛ راهی جذاب و پرسود برای کسب درآمد از ایران

همه چیز درباره‌ی کسب درآمد از یوتیوب – از عضویت تا درآمد

هر روز در سراسر جهان ۵ میلیارد فیلم در یوتیوب مشاهده می‌شود و هر کاربر یوتیوب، روزانه ۴۰ دقیقه زمان خود را صرف تماشای ویدیو و گردش در این وب‌سایت می‌کند. بنابراین شاید بد نباشد به دنبال راهی برای کسب درآمد از این سایت محبوب و پرطرفدار باشید. افراد زیادی همین حالا در حال کسب درآمد از یوتیوب هستند. اگر شما نیز به این روش درآمدزایی علاقه دارید، در مطلب حاضر به‌طور کامل روش پول درآوردن از یوتیوب را خواهید آموخت. مواردی که در این مطلب می‌خوانید:
  • ثبت نام در یوتیوب
  • نحوه و میزان درآمدزایی از یوتیوب
  • چگونگی تولید و انتشار محتوای ویدیویی
  • روش‌های کسب درآمد از کانال یوتیوب
  • ساخت حساب گوگل ادسنس و نقد کردن درآمد

یوتیوب چیست؟

یوتیوب موتور جستجو یا سایتی است که به شما امکان تماشای رایگان ویدیوها در زمینه‌های مختلف را می‌دهد. همچنین شما می‌توانید ویدیوهای خود را در این سایت آپلود کنید و با سایر کاربران آن به اشتراک بگذارید.

 از جمله مهم‌ترین دلایل محبوب بودن یوتیوب، تعداد بالای فیلم‌هایی که می‌توانید در آن بیابید. از آنجایی که به طور متوسط در هر دقیقه، ۱۰۰ ساعت ویدیو در یوتیوب آپلود می‌شود؛ همیشه چیز جدیدی برای تماشا وجود دارد!

ویدیوهای این سایت، طیف موضوعی وسیعی دارند و تقریباً درباره هر چیزی می‌توانید ویدیوهایی در یوتیوب پیدا کنید.

ثبت نام و ساخت کانال در یوتیوب

برای کسب درآمد از یوتیوب، لازم است ابتدا حساب کاربری و کانال خود را بسازید. با داشتن حساب کاربری در گوگل – یعنی داشتن یک نشانی جیمیل – می‌توانید در یوتیوب هم حساب بسازید و عضو این سایت شوید.

سپس، برای به‌اشتراک‌گذاری ویدیو، باید به‌سراغ ساخت کانال بروید. کانال شما هم‌چون رسانه‌ی تصویری شما عمل می‌کند و لازم است به‌ بهترین شکلِ ممکن اطلاعات آن را تکمیل کنید. چراکه این کانال همان نقطه‌ی ملاقات و جذب مخاطب برای شماست!

۱- در گوگل جیمیل بسازید و با استفاده از آن وارد یوتیوب شوید (گزینه‌ی sign in در یوتیوب).

۲- روی تصویرتان در گوشه‌ی سمت راست بزنید و از فهرست بازشده گزینه‌ی «ساخت کانال» را انتخاب کنید.

این تصویر یوتیوب و مسیر ساخت کانال یوتیوب می‌باشد.
ازطریق گزینه‌ی سبزشده کانال خودتان را بسازید.

۳- نام کانال خود را انتخاب کنید. نام کانال شما به‌مثابه‌ی نام برند شماست، پس در انتخاب آن سلیقه و خلاقیت به خرج دهید. نامی انتخاب کنید که ساده و درعین‌حال به‌یادماندنی باشد.

این تصویر مرحله انتخاب نام، در مسیر ساخت کانال یوتیوب است.
با کمی فکر و خلاقیت اسمی درخور برای کانال خود انتخاب کنید.

۴- پس از انتخاب نام، کانال شما متولد می‌شود و شما می‌توانید در این مرحله براساس موضوع کانال، تصویر کانال، توضیح درباره‌ی کانال (about) و لینک‌های مربوط به وب‌سایت یا سایر صفحه‌های مجازی خود را وارد کنید. تا مخاطب با ورود به کانال شما، بتواند اطلاعاتی درباره‌ی موضوع شما کسب کند. لازم است در ورود این اطلاعات خلاق باشید و چیزی بنویسید که به‌یادماندنی و در عین حال جذاب باشد.

استفاده از کلمه‌ها یا عبارت‌های کلیدی مربوط به موضوع کانال‌تان در قسمت «درباره» از جمله اقدام‌هایی‌ست که افراد زیادی برای بهبود رتبه‌‌ی خود در موتور جستجوی یوتیوب انجام می‌دهند. بد نیست شما هم این مورد را امتحان کنید!

تولید و به اشتراک‌گذاری ویدیو

همان‌طور که گفتیم، سایت یوتیوب بستری برای تماشا و به‎اشتراک‎گذاری فیلم، ویدیو و انیمیشن است. بنابراین برای درآمدزایی از آن، لازم است که ویدیوهای جذابی تولید کنید و به اشتراک بگذارید. به‌طور کلی، لازم است در این زمینه به قدر کافی مطالعه کنید و مهارت‌های لازم را برای ساخت ویدیو کسب کنید. چراکه ویدیوهای شما در یوتیوب حکم کالای شما را دارند و بدون ارائه‌ی کالایی ارزنده، یافتن مخاطب و مشتری امکان‌پذیر نیست.

انتخاب موضوع مناسب برای ساخت ویدیو

برای کسب درآمد دلاری از یوتیوب انتخاب موضوع مناسب اهمیت بالایی دارد. مخاطب‌ها تنها زمانی کانال شما را دنبال می‌کنند که محتوا و ویدیوی تولیدی شما برای‌شان سرگرم‌کننده یا آموزنده باشد.

پیشنهاد ما این است که با موضوعی بکر و نو شروع کنید تا علاوه بر تازگی محتوا، از گزند رقیب و رقابت‌های مربوط به آن در امان بمانید.

 برای مثال برخی از موضوع‌های مناسب برای تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب، عبارتند از:

  • تولید محتوا از زندگی شخصی خود (برای مثال توریستی که غذاهای مختلف محلی را امتحان و معرفی می‌کند و قصه‌های سفرش را به نمایش می‌گذارد.)
  • آشپزی و معرفی دستورالعمل‌ پخت غذا، کیک و شیرینی و غیره
  • نقد و بررسی محصول‌های مختلف
  • آموزش ورزش در خانه
  • اخبار
  • تکنولوژی وگجت‌ها
  • نقد و بررسی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها
  • محتوای طنز

تولید محتوای ویدیویی منظم برای مخاطب

تولید ویدیو در یوتیوب، باید به صورت منظم انجام گیرد؛ زیرا مخاطبان کانال‌هایی را ترجیح می‌دهند که همواره محتوای جدید به اشتراک می‌گذارد. علاوه بر آن بدیهی است که هر چه محتوای شما جذاب‌تر باشد، افراد بیشتری به آن جذب خواهند شد. پس پیشنهاد ما این است که به‌طور مدام و هفتگی ویدیو بسازید و حتی زمان انتشار ویدیوها را به مخاطب‌ها اطلاع دهید.

تعامل مناسب با مخاطب

پس از تولید محتوا و انتشار آن در یوتیوب، شما با یک چالش مهم روبه‌رو می‌شوید: چگونه بیننده‌ها را به انجام یک عمل فراخوانی کنیم؟

 راه حل یوتیوب ویژگی‌های تعاملی یا پیوندهای قابل لینکی است که در هر ویدیو ظاهر می‌شوند. برای مثال در هنگام تماشای ویدیو یا بعد از اتمام آن، یوتیوب سایر ویدیوهای شما را برای کاربر نمایش می‌دهد‌ یا بیننده را به عضویت در کانال شما، بازدید از وب‌سایت و موارد دیگر ترغیب می‌کند. با استفاده از چنین ویژگی‌هایی قادر به تعامل بیشتر با کاربران خواهید بود.

 هم‌چنین باید توجه داشته باشید که دعوت به نظردهی، پاسخ‌گویی به پرسش کاربرها و ارتباط مداوم با آن‌ها، از جمله روش‌هایی هستند که سبب افزایش محبوبیت شما می‌شوند.

نمایش-ویدیو-مرتبط
بعد از اتمام هر ویدیو، ویدیوهای مرتبط کانال برای مخاطب نمایش داده می‌شود.

درآمدزایی از یوتیوب

عضویت در یوتیوب و انتشار ویدیو در آن، اغلب به منظور درآمدزایی ازطریق این سایت انجام می‌گیرد. اما چطور می‌توانید با فعالیت در یوتیوب به درآمد برسید؟ در ادامه تمامی موارد لازم درباره چگونگی کسب درآمد و روش‌های مختلف درآمدزایی در این سایت را بیان خواهیم کرد.

شرایط درآمدزایی از یوتیوب

۱- با پیوستن به برنامه یوتیوب پارتنر کسب درآمد از کانال یوتیوب خود را آغاز کنید. البته برای این کار لازم است کانال شما شرایط زیر را داشته باشد:

  • در ۱۲ ماه گذشته ویدیوهای شما حداقل 4000 ساعت تماشا شده باشند.
  • حداقل ۱۰۰۰ نفر مشترک یا عضو در کانال‌تان داشته باشید.

بعد از این حالت می‌توانید به برنامه‌ی یوتیوب پارتنر بپیوندید و با نمایش تبلیغ در ابتدا، میانه یا انتهای ویدیوهای خود و بسته به میزان دیده‌شدن این تبلیغ‌ها کسب درآمد کنید. کافی‌ست وارد کانال‌تان شوید و به بخش «استودیو یوتیوب» بروید.

این تصویری از پنل یوتیوب پارتنر برای فعال سازی کسب درآمد از یوتیوب است.
از استودیو یوتیوب به برنامه یوتیوب پارتنر بپیوندید.

سپس با انتخاب گزینه‌ی «درآمدزایی (monetization)» و پذیرش شرایط برنامه‌ی یوتیوب پارتنر، قابلیت درآمدزایی خود را فعال کنید.

این تصویری از محیط کانال یوتیوب می‌باشد.
گزینه‌ی سبزشده را انتخاب کنید و درآمدزایی از کانال‌تان را شروع کنید.

بعد از این کار با انتخاب گزینه‌ی «درآمدزایی با تبلیغ» برای هر ویدیوی خود اجازه‌ی نمایش تبلیغ در ویدیوهای‌تان را به یوتیوب می‌دهید و براساس نمایش و کلیک تبلیغ‌ها درآمد کسب می‌کنید.

۲- کانال‌تان را تأیید یا وریفای (verify) کنید. اگر از ابتدای عضویت، تأیید حساب و کانال خود را به تعویق انداخته‌اید، اینجا همان بن‌بستی‌ست که راه دَررویی برایش نیست. برای کسب درآمد از یوتیوب با ورود کشور محل سکونت و شماره موبایل خود باید کانال‌تان را تأیید کنید. با توجه به وضعیت کشورمان، بهتر است برای این کار لوکیشن خود را در کشوری جز ایران انتخاب کنید و شماره تماس خارجی وارد کنید. با کمک دوست ساکن کشوری دیگر یا با استفاده از خدمات شرکت‌های واسطه می‌توانید این کار را بدون دردسر انجام دهید.

۳- کانال خود را به حساب گوگل ادسنس خود وصل کنید. برای این کار لازم است ابتدا حساب کاربری خود را در گوگل ادسنس بسازید. گوگل ادسنس سیستمی است که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند بدون تعامل مستقیم با آگهی‌دهنده‌ها، قادر به کسب درآمد ازطریق تبلیغات باشند. بخش زیادی از درآمد گوگل ازطریق گوگل ادسنس تأمین می‌شود.

ساخت حساب گوگل ادسنس و متصل کردن آن به حساب یوتیوب

برای تأیید عضویت‌تان در برنامه یوتیوب پارتنر، باید کانال خود را به گوگل ادسنس متصل کنید. برای ساخت حساب گوگل ادسنس مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد سایت google.com/adsense شوید.
  • بر روی دکمه ثبت نام کلیک کنید.
  • آدرس سایتی را که می‌خواهید تبلیغ‌ها در آن نمایش داده شود، وارد کنید (این آدرس می‌تواند آدرس کانال یوتیوب شما باشد).
  • آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
  • وارد اکانت گوگل خود شوید و کشورخود را (کشوری جز ایران) انتخاب کنید.
  • شرایط را بخوانید و آن را بپذیرید.
  • بر روی دکمه ساخت حساب کاربری کلیک کنید.

میزان درآمدزایی از یوتیوب

تبلیغ‌کننده‌ها از ادسنس استفاده می‌کنند تا بر روی برخی فیلم‌ها بودجه‌گذاری نمایند. این فیلم‌ها براساس عواملی مانند مخاطب شما، موضوع ویدیو و کلمات کلیدی مربوطه انتخاب خواهند شد.

 به‌طور کلی درآمد شما براساس میزان بازدید فیلم‌های کانال‌تان تعیین می‌شود. زمانی‌که شخصی تبلیغ نمایش‌داده‌شده در ویدیو یا کانال شما را مشاهده کند یا روی آن کلیک کند، مبلغی به حساب شما افزوده می‌شود. از آن‌جایی‌که ممکن است همیشه تبلیغ برای کاربر نمایش داده نشود یا کاربر قبل از نمایش تبلیغ از کانال شما خارج شود، بنابراین هر بازدید به معنای افزایش درآمد شما نیست.

تعرفه درآمد از یوتیوب به شرح زیر است:

  • گوگل ۶۸ درصد از درآمد ادسنس -سیستم تبلیغاتی شرکت گوگل- را به صاحب کانال یوتیوب پرداخت می‌کند (در ادامه بیشتر درباره گوگل ادسنس صحبت خواهیم کرد). بدان معنا که اگر تبلیغ کننده ۱۰۰ دلار پرداخت کند، گوگل ۶۸ دلار به صاحب کانال می‌پردازد.
  • نرخ واقعی تبلیغ‎کننده، رقمی متغیر خواهد بود که معمولاً بین ۱۰ تا ۳۰ سنت به ازای هر بازدید خواهد بود. اما به‌طور متوسط هر بازدید، ۱۸ سنت هزینه خواهد داشت.
  • به‌طور متوسط، یک کانال یوتیوب می‌تواند ۱۸ دلار در هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی دریافت کند. این مساوی است با ۳ تا ۵ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از یک ویدیو.
این تصویر بیانگر روش‌های مختلف کسب درآمد یوتیوب به صورت دلاری است.
وقت شمردن اسکناس‌های دلاری رسیده!

روش‌های مختلف درآمدزایی در یوتیوب

برای کسب درآمد از یوتیوب راه‌های زیادی پیش رو دارید. اولین روش پیوستن به یوتیوب پارتنر و مانتایزکردن کانال‌ شماست. اما روش‌های دیگری هم روی میز هست!

پیوستن به یوتیوب پارتنر

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، در این روش افراد تبلیغ داخل فیلم‌های شما را مشاهده کرده و در نتیجه درآمدی به شما تعلق می‌گیرد.

لازم است بدانید که هرچه فیلم‌های بیشتری داشته باشید، رسیدن به آستانه ساعت مشاهده و کسب درآمد آسان‌تر خواهد بود. فیلم‌های باکیفیت بالا بینندگان بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

فروش کالا یا خدمت

اگر در حال حاضر کالایی برای فروش دارید، می‌‌توانید یک استراتژی بازاریابی برای یوتیوب طراحی کرده و محصول خودتان را به فروش برسانید. در واقع فروش کالا یکی از روش‌های مناسب برای درآمدزایی از یوتیوب است.

جذب اسپانسر و تولید محتوا برای آن

جالب است بدانید که امکان تولید محتوای اسپانسردار به جز اینستاگرام، در یوتیوب نیز وجود دارد. مزیت استفاده از این روش درآمدزایی، این است که مجبور نیستید درصدی از درآمد خود را به یوتیوب بدهید. بلکه مستقیماً با برند مورد نظر مذاکره کرده و آن‌ها مبلغ را به‌طور کامل به خود شما پرداخت می‌کنند. و دقیقاً به همین علت است که این روش به محبوب‌ترین روش‌ کسب درآمد در یوتیوب تبدیل شده‌است.

اگر بتوانید مخاطبان زیادی به یک برند ارائه دهید و محتوای شما نیز به بازار هدف آن برند مرتبط باشد، احتمالاً آن برند به همکاری با شما علاقه‎مند می‌شود و این مسیر درآمدزایی برای‌تان همیشگی خواهد بود.

دریافت مبلغی برای بخشی از آموزش‌ها

این روش نیز یکی از راه‌های کسب درآمد مرسوم از یوتیوب است که احتمالاً مشابه آن را پیش از این در پادکست‌ها دیده‌اید. برای انجام این کار ابتدا باید محتوای مناسب تولید کرده و سپس از مخاطب بخواهید که به کانال شما بپیوندد. در نهایت او را تشویق کنید که به مشترکان پریمیوم یوتیوب تبدیل شود تا در هنگام تماشای ویدیوهای شما، مبلغی از هزینه اشتراک او را از یوتیوب دریافت کنید.

به‌علاوه، می‌توانید علاوه بر ویدیوهای رایگان، محتوای آموزشی جامع‌تری درمورد برخی موضوع‌های پرطرفدار تولید کنید و با فروش این محتوا به‌صورت بسته‌ی آموزشی یا برگزاری وبینار و دوره به کسب درآمد مستقیم از مخاطب‌های خود بپردازید.

چگونه درآمد خود را نقد کنید؟

پرداخت‌های حاصل از تبلیغ‌ها، وارد حساب گوگل ادسنس شما شده و هنگامی که میزان حساب‌تان به حد نصاب برسد؛ قادر به برداشت از آن خواهید بود.

هنگامی که درآمد شما به ۱۰۰ دلار رسید، می‌توانید آن را از حساب خود برداشت کنید. بنابراین اگر کانال کوچکی دارید، ممکن است هر چند ماه یک بار قادر به برداشت درآمد خود باشید.

داشتن حساب پی‌پال یا بانکی معتبر

برای برداشت درآمد خود از یوتیوب، لازم است حساب پی‌پال یا یک حساب بانکی معتبر داشته باشید. بدیهی است که داشتن حساب پی‌پال در ایران امکان‌پذیر نیست. بنابراین می‌توانید از سایت‌های واسطه‌ای استفاده کنید که کار تبدیل پرداخت‌های ارزی به ریالی را انجام می‌دهند.

 هم‌چنین می‌توانید از فردی که در خارج از کشور زندگی می‌کند، بخواهید تمامی مراحل ایجاد کانال در یوتیوب را انجام داده و بعد از آن ایمیل شما را به عنوان مدیر کانال وارد نماید. سپس در هنگام نیاز به برداشت درآمد، آن شخص می‌تواند درآمد را برداشت کرده و آن را ازطریق صرافی به حساب شما در ایران منتقل کند.

گزینه‌ی سوم، استفاده از خدمات سایت‌هایی‌ست که با دریافت اطلاعات حساب یوتیوب شما مبلغ موجود در کانال‌تان را برداشت کرده و پس از کسر کارمزد، آن را به‌صورت ریالی به شما پرداخت می‌کنند.

حرف آخر

کسب درآمد از یوتیوب روش بسیار محبوبی برای درآمدزایی در سراسر دنیا به حساب می‌آید. با وجود این باید توجه داشته باشید که رقابت تولید محتوای ویدیویی در یوتیوب، بسیار بالا بوده و برای دیده شدن نیاز به برنامه‌ریزی و تولید محتوای ویدیویی باکیفیت دارید. هم‌چنین، داشتن نظم و استمرار در تولید محتوا از اصول موفقیت در یوتیوب است.

در این مطلب تمامی موارد مربوط به عضویت و فعالیت در یوتیوب، درآمدزایی ازطریق این سایت، روش‌های مختلف موجود و چگونگی برداشت پول از حساب را بیان کردیم. اگر شما نیز در زمینه کسب درآمد در یوتیوب تجربه‌ای دارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات، تجربه‌ی خود را با ما در میان بگذارید. هم‌چنین، درصورت تمایل برای دریافت مقاله‌های وبلاگی و پادکست‌های ما درباره‌ی کسب درآمد دلاری در ایران، نشانی ایمیل خود را در باکس انتهای این صفحه بگذارید و منتظر دریافت مطالب ما باشید.

 

پست های مرتبط