مرد خندان ایستاده جلوی دوربین و یک سکه بیت کوین در دستش گرفته

کسب درآمد دلاری ازطریق خرید و فروش ارز دیجیتال – این قسمت: بیت کوین

کسب درآمد دلاری از راه‌های متفاوتی امکان‌پذیر است؛ اما شاید هیجان‌انگیزترین شیوه درآمدزایی در عصر هزاره سوم، خرید و فروش ارزهای دیجیتال به شمار ‌رود.

بازار ارزهای دیجیتال طی یک دهه گذشته با استقبال فراوانی از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده‌است. امروزه تقریباً کمتر کسی را می‌یابید که با معروف‌ترین ارز دیجیتال حال حاضر آشنا نباشد. درست متوجه شدید، منظور ما بیت کوین است.

 بیت کوین اولین ارز معرفی‌شده در بازار ارزهای دیجیتال است که از جایگاه بسیار خوبی در بین سایر ارزها برخوردار است. ارزش بالای این ارز در کنار این حقیقت که هیچ دولت یا سازمانی روی این ارز تسلط ندارد، منجر به پیدایش موجی از هوادارانی شده‌ که با آغوش باز بازارهای سنتی را به امید کسب درآمد ازطریق خرید و فروش ارزهای دیجیتال ترک می‌کنند.

در این مقاله به سراغ کشف ابعاد گوناگون دنیای ارزهای دیجیتال به‌ویژه بیت کوین می‌رویم و سایت‌های معتبری را معرفی می‌کنیم که برای خرید و فروش بیت کوین مناسب هستند.

مواردی که در این مقاله می‌خوانید:

  • ارز دیجیتال چیست و چه ساز و کاری دارد؟
  • بیت کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • چطور می‌توان ازطریق خرید و فروش بیت کوین به درآمد دلاری رسید؟
  • سایت‌های معتبر خرید و فروش بیت کوین کدامند؟
  • قیمت بیت کوین چگونه کاهش یا افزایش می‌یابد؟
  • میزان درآمد شما از بیت کوین چقدر است؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال به نوعی ارز گفته می‌شود که فقط در فضای مجازی یا الکترونیک یافت می‌شود. درواقع این ارز هیچ ماهیت فیزیکی دارد. ارزهای دیجیتال تنها روی سیستم‌های رایانه‌ای یا گوشی‌های تلفن همراه قابل مشاهده و خرید و فروش است. 

همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، هیچ سازمان یا دولتی کنترل این ارزها را در اختیار ندارد و همین امر سبب شده که خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون وجود هیچ واسطه‌ای و با کارمزد کم امکان‌پذیر باشد. ارزهای دیجیتال  برخلاف ارز سنتی روی یک شبکه وسیع و بدون مرکزیت فعالیت دارند که با نام بلاک چین شناخته می‌شود.

بلاک چین

شبکه بلاک چین از زنجیره‌ای از اطلاعات به هم پیوسته تشکیل شده که در کامپیوترهای تمامی افراد حاضر در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شود. اطلاعات مربوط به هر نقل و انتقالی روی یک بلاک ذخیره خواهد شد. این بلوک با یک کد منحصر به فرد که از طریق یک الگوریتم محاسباتی پیشرفته ایجاد شده‌است، از دیگر بلاک‌های موجود متمایز می‌شود.

 جالب است بدانید که اطلاعات موجود در شبکه بلاک چین در بازه‌های زمانی متفاوت به‌روزرسانی می‌شود. نسخه جدیدی از اطلاعات شبکه در کامپیوتر تمام اعضا بارگذاری خواهد شد. به همین دلیل دیگر امکان تغییر دادن اطلاعات موجود در یک بلاک وجود ندارد.

نحوه عملکرد ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال از دو کد رمز تشکیل شده که روی شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند. الگوریتم‌های محاسباتی بسیار پیچیده‌ای یک رمز شخصی برای مالک حساب ایجاد می‌کند و در کنار آن یک کد عمومی نیز در اختیار او قرار می‌گیرد. کد عمومی در واقع نقش شماره حساب فرد را ایفا می‌کند و در خرید و فروش‌ها به کار برده می‌شود. در حالی که رمز شخصی درست مانند رمز کارت بانکی فرد است و تنها به شخص او تعلق دارد.

در شبکه بلاک چین همه چیز با نظم و انضباط بی‌سابقه‌ای نگهداری می‌شود و همین موضوع امنیت بالای ارزهای دیجیتال را تضمین می‌کند.

بیت کوین چیست و چه ویژگی‌هایی دارید؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در ژانویه سال ۲۰۰۹ ایجاد شد. این ارز از سوی فرد یا گروهی که خود را با نام ساتوشی ناکاموتو معرفی می‌کردند، به جهانیان معرفی شد. هویت مؤسس یا مؤسسان این ارز دیجیتال همچنان ناشناس است. میزان کارمزد نقل و انتقال‌های این ارز دیجیتال در مقایسه با ارزهای سنتی به مراتب کم‌تر است و از این گذشته به دلیل استفاده از شبکه بلاک چین هیچ‌گونه قدرت مرکزی کنترل این ارز را بر عهده ندارد.

 از نوامبر سال ۲۰۱۹ مجموع بیت کوین‌های موجود در بازار به ۱۸ میلیون رسیده‌است. ارزش این میزان بیت کوین برابر با ۱۴۶ بیلیون دلار است. تاریخچه ده ساله بیت کوین سرشار از فراز و نشیب‌های متعددی بوده که این ارز را دستخوش تغییرات بسیاری کرده‌است. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲۰۰۰۰ دلار در بازار معامله شد؛ اما دو سال بعد قیمت این ارز به کمتر از نصف این آمار رسید.

هیچ‌کس امکان تغییر اطلاعات موجود در یک بلاک را نخواهد داشت. در واقع تنها در صورتی سیستم در معرض خطر هک قرار می‌گیرد که هکر بیش از ۵۰ درصد کامپیوترها را در اختیار داشته باشد. در حقیقت او باید کنترل ۵۰ + ۱ درصد کامپیوترهای موجود در سیستم را در اختیار داشته باشد تا حمله ۵۱ درصدی در سیستم روی دهد. اما آیا می‌دانید بیت کوین از کجا به وجود می‌آید؟

نحوه استخراج بیت کوین

افرادی با نام ماینر در شبکه بیت کوین حضور دارند که با استفاده از قدرت محاسباتی دولتی یا شخصی اقدام به استخراج بیت کوین می‌کنند. این افراد با انجام محاسبات پیچیده‌ای که تنها با استفاده از کامپیوترهای بسیار قدرتمند امکان‌پذیر است، بیت کوین را استخراج می‌کنند. آن‌ها در ازای تلاش و هزینه‌ای که جهت استخراج بیت کوین صرف می‌کنند، پاداشی نیز دریافت خواهند کرد. تعداد بیت کوین‌هایی که به عنوان پاداش به ماینرها پرداخت می‌شود ثابت است؛ اما این تعداد در فاصله‌های زمانی متفاوت کاهش پیدا می‌کند.

کسب درآمد دلاری ازطریق خرید و فروش بیت کوین

 با توجه به موارد ذکر شده احتمالا متوجه شده‌اید که چرا این ارز دیجیتال تا این اندازه مورد استقبال قرار گرفته است. با وجود اینکه تنها ۱۰ سال از آغاز فعالیت این ارز دیجیتال می‌گذرد، اما ارزش این ارز به شدت در حال افزایش است. همین امر افراد زیادی را به این بازار فرا می‌خواند. اگر شما هم کسب درآمد دلاری از طریق خرید و فروش ارزها دیجیتال را تجزیه کنید، باید برای این کار آماده شوید.

گام اول: شناخت کامل این ارز

در اولین گام باید ساز و کار دنیای بیت کوین را به خوبی بشناسید. بنابراین قبل از هر اقدامی اطلاعات خود را درباره این ارز دیجیتال، سابقه آن و افت و خیز قیمت‌های این ارز تکمیل کنید. به منظور موفقیت در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز درست مانند هر کسب‌و کار دیگری به اطلاعات نیاز خواهید داشت.

گام دوم: تعیین و اختصاص میزان سرمایه مشخصی در ابتدای ورود به این کار

 این نکته را به یاد داشته باشید که به منظور فعالیت در این بازار نیز درست مانند هر بازار دیگری باید یک استراتژی برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. از آنجا که در آغاز فعالیت در این بازار به طور کامل با جعبه‌های متفاوت بازار بیت کوین آشنا شده‌اید، لازم است سرمایه مشخصی را برای شروع خرید و فروش ارزهای دیجیتال در نظر بگیرید. به این ترتیب اگر در معاملات خود اشتباه کنید نیز آسیب زیادی به دارایی شما وارد نمی‌شود. سقفی را برای سرمایه اولیه مشارکت در این بازار تعیین کنید. این بازه امنیت معاملات را تامین می‌کند. به یاد داشته باشید که در آغاز هدف، آشنایی با ساز و کار بیت کوین است و در ادامه این امکان را در اختیار خواهید داشت که سرمایه‌گذاری خود را به سطح بالاتری انتقال دهید.

گام سوم: انتخاب سایت برای خرید و فروش

به منظور خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازار بیت کوین دو گزینه پیش رو خواهید داشت. خرید و فروش بیت کوین از طریق صرافی‌ها و سایت‌های معتبر امکان‌پذیر است. به دلیل تحریم‌های حاکم بر اقتصاد ایران امکان خرید مستقیم از سایت‌های خارجی وجود ندارد.

اما سایت‌هایی در این زمینه فعالیت دارند که خرید از سایت‌های معتبر بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کنند. اما باید سایت‌ها معتبر فروش بیت کوین را بشناسید و در ادامه با انتخاب یک سایت واسطه خرید بیت کوین را انجام دهید.

سایت Coinbase

این سایت شناخته‌شده‌ترین سایت در زمینه خرید و فروش ارزدیجیتال است. این سایت در تمام دنیا به عنوان یک منبع معتبر برای انجام معاملات بیت کوین شناخته شده و خدمات کیف پول ارز دیجیتال و مبادله ارزهای دیجیتال در این سایت ارائه می‌شود. این سایت یک پلتفرم قدرتمند در زمینه فروش بیت کوین، اتریوم، بیت کیون کش و لایت کیون است. از این گذشته با مراجعه به این سایت آخرین اخبار و رویدادهای دنیای بیت کوین را نیز مشاهده خواهید کرد.

سایت Robinhood

این سایت در آغاز یک کارگذاری بود که در زمینه بورس و سهام فعالیت داشت. در ادامه فعالیت‌های خود را در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال نیز گسترش داد. مهم‌ترین دلیل محبوبیت این سایت کارمزد بسیار پایین انجام تراکنش‌ها است. در واقع کاربران جهت استفاده از خدمات سایت نیازی به پرداخت هیچ‌گونه کارمزدی نخواهند داشت و نقل و انتقال‌ها به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

سایت Square Cash

در این سایت نیز خرید و فروش ارزهای دیجیتال به بهترین شکل امکان‌پذیر شده‌است. در این بین خرید و فروش بیت کوین نیز بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای انجام می‌شود.

سایت Binance

این سایت کاملا فعالیت‌های خود را به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اختصاص داده‌است. در همین راستا تمام ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین در این سایت معامله می‌شوند. از این گذشته کاربران از سراسر دنیا امکان خرید و فروش در این سایت را در اختیار خواهند داشت. این سایت که در واقع یک صرافی آنلاین به شمار می‌رود و به منظور انجام معاملات ارزی فقط یک درصد کارمزد دریافت می‌کند.

سایت Square Cash

سایت فوق فضایی را برای انجام معاملات بیت کوین مهیا کرده‌است. در این سایت نیز بدون پرداخت کارمزد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهید. آمار نشان می‌دهد این سایت به عنوان بهترین و معتبرترین سایت در زمینه خرید آنلاین بیت کوین شناخته می‌شود.

گام چهارم: خرید و فروش بیت کوین

اکنون که با ویژگی‌ها و سایت‌های معتبر خرید و فروش بیت کوین آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده است که با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید جهت خرید بیت کوین وارد عمل شوید. برای این منظور باید به سایت‌های معتبر مراجعه کنید و خرید را انجام دهید. به یاد داشته باشید که بسیاری از سایت‌هایی که در این زمینه فعال هستند از اعتبار کافی برخوردار نیستند. بنابراین پیش از خرید ارز اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید.

قیمت بیت کوین چگونه کاهش و افزایش می‌یابد؟

 عوامل متعددی روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار است که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم:

  • میزان موجودی بیت کوین و حجم تقاضا

میزان موجودی بیت کوین همواره با نرخ ثابتی در حال افزایش است و این در حالی که نرخ تقاضا نرخ ثابتی ندارد. از این گذشته نرخ تولید بیت کوین‌های جدید نیز با گذشت زمان کاهش می‌یابد. این در حالی است که میزان تقاضا برای بیت کوین همواره در حال افزایش است. این عوامل به خودی خود روی قیمت این ارز دیجیتال اثرگذار خواهند بود.

  • هزینه تولید هر بیت کوین

این هزینه که از سوی ماینرها و در پروسه ماینینگ محاسبه می‌شود، روی قیمت بیت کوین اثرگذار است. با توجه به پیچیده‌تر شدن الگوریتم‌های تولید و استخراج بیت کوین، انرژی مورد استفاده جهت استخراج هر بیت کوین نیز در حال افزایش است و همین امر قیمت بیت کوین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • میزان پاداش ماینرهای فعال در شبکه بیت کوین

باتوجه به کاهش پاداش ماینرها پس از هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک و همین‌طور افزایش هزینه استخراج بیت کوین همواره تعداد ماینرهای حاضر در شبکه نیز کاهش می‌یابد و این امر روی قیمت بیت کوین تاثیرگذار است.

  • تعداد ارزهای دیجیتال رقیب در بازار

 با وجود ارزهای دیجیتال نوپایی که به مرور به جامعه ارزهای دیجیتال افورده می‌شوند، نرخ این ارز نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت. چرا که ارزهای دیجیتال با عرضه اولیه سکه توجه مردم را به خود جلب می‌کنند.

بازار معاملات بیت کوین نیز به خودی خود روی تعیین قیمت بیت کوین اثرگذار است. به عنوان مثال اگر بیت کوین در یک بازار معامله موجود نباشد، قیمت این ارز افزایش پیدا می‌کند.

  • رسانه‌ها و اخبار

رویدادهای مرتبط با بازارهای سنتی که منجر به هجوم سرمایه‌گذاران از بورس به سمت بیت کوین می‌شود قیمت این ارز را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر اخبار حاکی از تهدید های احتمالی به این شبکه نیز روی قیمت این ارز اثر منفی می گذارد و قیمت بیت کوین را دستخوش تغییر می‌کند.

میزان درآمد از طریق خرید و فروش بیت کوین چقدر است؟

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله امکان درآمدزایی در بازار بیت کوین بسیار قابل توجه است. در واقع با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها و عوامل متفاوتی که روی قیمت این ارز تأثیرگذار هستند.، خرید و فروش بیت کوین سود قابل توجهی را در پی خواهد داشت. به دلیل نوسانات شدید قیمت‌ها در طی چند سال اخیر این امکان وجود ندارد که میزان مشخصی را برای درآمدزایی در نظر بگیریم. تحلیل و شناخت شما از بازار و عوامل تأثیرگذار روی بازار همگی در میزان درآمد شما نقش خواهند داشت.

 از این گذشته اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین نباشید نیز خرید بیت کوین به عنوان یک سرمایه ایمن انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود.

عیوب و مزایای بیت کوین

با توجه نکاتی که تا به اینجا در مورد ارزهای دیجیتال و بیت کوین آموخته‌اید، باید بگوییم که این ارز دیجیتال مزایا و معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

مزایای بیت کوین

 مزایای این ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • میزان نقدینگی بالای این ارز در مقایسه با دیگر ارزهای دیجیتال
  • یک روش پرداخت معتبر
  • نقل و انتقال بین مرزی ساده در کمتر از ۱۰ دقیقه

معایب بیت کوین

 این ارز در کنار مزایای چشم‌گیر خود معایبی را در بر دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • در معرض خطر کلاهبرداری‌های متفاوت
    • نوسانات شدیدی قیمت‌ها
    • امکان بازگشت وجه وجود ندارد!

پست های مرتبط